www.boswachtersblog.nl/ Oostvaardersplassen

Dieren in de warmte, hoe gaan ze er mee om?

10 augustus 2018 Boswachters in Oostvaardersplassen

We kunnen er niet omheen. Wij mensen hebben het al weken warm, heel warm. Maar hoe zit dat met de dieren en dan met name de grote grazers in de Oostvaardersplassen? Hebben dieren net als mensen last van de warmte?

Dunne jas
We vroegen het aan Henk Luten, dierenarts en al tientallen jaren betrokken bij de dieren in de Oostvaardersplassen. “De grazers kunnen ook last van de warmte hebben, alleen, ze zijn ook bijzonder zelfredzaam en hebben hun eigen methoden om met warmte om te gaan. De natuur helpt ze daarbij. Ze verliezen in het voorjaar geleidelijk hun wintervacht. Daardoor hebben ze op tijd een dunne jas aan. De aderen die dicht onder de huid liggen zijn daardoor beter in staat als koelsysteem te functioneren. Acclimatisatie noemen we dat. Ze maken daar ook effectief gebruik van. Bijvoorbeeld door met hun poten in water te gaan staan, liefst ook met hun buik in het water. Zo kunnen ze uren in het water blijven staan. Ze zitten dan niet vast in de modder maar vinden dat prettig. Wordt het te koel, dan gaan ze weer op het land rusten, herkauwen, grazen of ravotten met soortgenoten.”

Schaduw
Er is veel te doen over schaduw, hoe zit het daar mee? Henk: ”Schaduw hoeft niet persé van bomen of struiken te komen. Riet is ook prima. Bovendien groeit riet op vochtige plekken. De dieren weten die plekken heel goed te vinden. Door met hun buik op de vochtige grond te gaan liggen werkt het dubbel, zeker met het hoge riet van de Oostvaardersplassen. Ze zoeken die plekken ook op om het overdag rustig aan te doen. Ze willen op een gegeven moment wel om zich heen kijken of eten en blijven er dus niet de hele dag liggen. Ze zoeken dan weer de vlakte op.”

Zelfredzaamheid
Bij elke oplossing die de dieren kiezen draait het steeds weer om zelfredzaamheid. Henk: “die wordt bij dieren altijd enorm onderschat. Ze kiezen uit de mogelijkheden die ze kennen. In een stal zijn die beperkt als ze bijvoorbeeld alleen van een drinkbak met water afhankelijk zijn. De Oostvaardersplassen is zo groot en heeft zoveel mogelijkheden dat de dieren niet gauw sloom worden door oververhitting. Bovendien leven de kuddes al tientallen jaren in het gebied waardoor ze helemaal geacclimatiseerd zijn.“

Stress
“Oververhitting kan overigens wel optreden als ze worden opgejaagd, door hard en lang te rennen en door veel stress. Dat is zeer ongewenst en soms met dodelijke afloop. Daarom kunnen ze ook nooit tijdens deze warmte getransporteerd worden. De dieren houden zich in deze warme tijden niet voor niets rustig (wij trouwens ook). Overigens houden de boswachters altijd nauwlettend een oogje in het zeil, al dan niet samen met een dierenarts.”

Op de vlakte
Waarom verkiezen de dieren de vlakte boven de schaduw? Henk: “Wat wij mensen prettig vinden gaat niet per definitie ook op voor de dieren. Als ze op de vlakte staan betekent het dat ze er goed tegen kunnen. Paarden en runderen zijn niet dom en komen tenslotte in alle klimaatzones voor. Daar doen ze het ook. Ze zijn geheel geacclimatiseerd. De wind speelt daarbij ook een rol. Ook al is het warm op de vlakte, zodra het waait treedt er ook verkoeling op, die je niet hebt als je in de dekking blijft. Daarom toch de vlakte.”

Vocht
“Vocht is wel van belang. Niet alleen als koelmiddel, maar natuurlijk ook als drinkwater. De grazers weten precies hoe ze er aan moeten komen, ervaring die al tientallen jaren binnen de kuddes wordt doorgegeven. De grazers volgen hun leiddieren en leren zo waar ze moeten wezen. Dat vocht hoeft trouwens niet alleen uit oppervlaktewater te komen want het zit ook in gras en ander plantaardig voedsel. Overigens is er nooit gebrek aan water in de Oostvaardersplassen.”

Modder
Als laatste het fenomeen zonnebrand. Kunnen de dieren dat krijgen? Henk: “een lichte huid is veel kwetsbaarder dan een donkere huid. Daarom kom je in Afrika op de savanne ook niet veel witte dieren tegen. Hoewel de grazers al een redelijk donkere huid hebben kunnen ze er nog een schepje bovenop gooien. Door in de modder te rollen brengen ze hun eigen koelmiddel aan. Ook geen reden dus om de vlaktes te mijden.”

 

reageren

geef een reactie

  • Aad
    17 augustus 2018 om 18:27

    Beste HenkK, zijn wij het toch met elkaar eens dat iedereen met respect en fatsoenlijk behandeld wilt worden en op deze wijze communiceren voelt wat mij betreft een stuk prettiger aan.

    Wat uw opmerking betreft, Ik ontken ook niet dat ik het vertrouwen in SBB heb verloren en zoals eerder aangegeven niet zonder redenen, maar zeker niet de reden om mijn mening op dit blog te ventileren en discussies aan te gaan.

    Wellicht tot een volgende keer.

  • HenkK
    17 augustus 2018 om 17:52

    Ach meneer Aad , het lijkt er op dat iedereen eigenlijk fatsoenlijk benadert wil worden , u inclusief.

    Overigens nog 1 klein puntje:
    Uw reactie van 13.36 daar staat toch echt : dat ik het vertrouwen in Sbb heb verloren –

    Uw zin in de laatste reactie ,- maar omdat ik op deze wijze enz. – vindt ik een prima standpunt en dat geeft menige mogelijkheid tot een opener discussie, waarvoor dank.

  • Aad
    17 augustus 2018 om 16:46

    Beste HenkK, wat fijn dat uw reactie beschaafder is. Mijn motivatie om aan dit blog deel te nemen is niet omdat ik het vertrouwen in SBB heb verloren, maar omdat ik op deze wijze mijn mening over kwesties kan geven en hierover kan discussiëren. Dat is kritisch ben, dat moge duidelijk zijn.

    ps: het zijn misstanden aan de kaak stellen en standpunten uiteenzetten.

  • HenkK
    17 augustus 2018 om 15:07

    Aad,

    De kern (schijnargumentatie) van mijn betoog gaat blijkbaar aan u voorbij

    Mss mag ik even wijzen op uw reactie van 16 aug 9.23

    Uw motivatie om dus aan dit blog deel te nemen vanwege het verloren zijn van het vertrouwen in Sbb, dat verklaart uiteindelijk waarom u uw standpunten aan de kaak stelt.

    Mogelijk bent u het met me eens dat er een groot verschil is tussen beleid bekritiseren of beleid op welke wijze dan ook bestrijden’ .

    U gaat graag voor de laatste vorm. Eerlijk gezegd heeft de 1ste vorm mijn respect. De 2de pas dán als het op faire wijze gebeurt. En dat is hier op dit blog vaak niet het geval.

  • Tea
    17 augustus 2018 om 14:41

    Aad,

    Sorry hoor…..maar om HenkK van onfatsoen te beschuldigen is toch echt ‘ de pot die de ketel verwijt’.

    Ik zal niet beweren dat u de bloggers onfatsoenlijk aanspreekt….maar wees nou eerlijk en kijk eens even terug naar al die onbehoorlijke dingen die op dit blog ‘gegooid’ werden/worden door ene Gerrit , NIekL, Jos, Corinne , etc….we hadden ook nog een Ronald ….. Tenenkrommend allemaal.
    Zelfs Astrid schoot uit haar slof toen iemand een opmerking plaatste die haar niet welgevallig was.
    Daar druipt het onfatsoen tov. andersdenkenden en van SBB soms als een waterval van af.
    Maar hoor ik u daar over ???
    NEE!

    Terwijl er een aantal keren ( ook door mijzelf….ja!!! In het verleden, want het is nutteloos gebleken ) gevraagd is om een beetje fatsoen op te brengen tov. van elkaar…Maar nee, het is tegen dovemansoren .
    En dan is men verbaasd als de andersdenkenden ook uit hun slof schieten….na al die beledigingen en misplaatste aantijgingen die zij in de schoenen geschoven krijgen. Maar zij mogen zich vooral niet verweren…..want dan zijn zij wél onfatsoenlijk.
    Dat heet geloof ik: ‘ elkaar een mietje noemen’…..

    Dus ik wil maar zeggen: ga nou niet met het beschuldigende vingertje naar alleen HenkK wijzen.
    Wees dan een vent en spreek ook die mensen er op aan die wél in overtuiging aan uw kant staan, maar zich niet weten te gedragen ..
    ..en spreek niet alleen die mensen aan die zich verweren tegen overtuigingen die (naar mijn mening) niets meer met ‘bezorgdheid’ te maken hebben, maar met bemoeizucht en doordrammerij ….
    Spreek ook die mensen aan die hun onfatsoen niet kunnen bedwingen omdat ze duidelijk niet in staat zijn om andermans mening te respecteren….laat staan toegeven dat een ander ook nog wel eens ergens gelijk zou kunnen hebben..

    En het punt is: ik (en anderen waarschijnlijk ook ) kan dit ook allemaal niet meer serieus nemen, omdat het hier niet meer om een discussie gaat , maar om ordinaire zwartmakerij van SBB …..en zijn/haar gelijk halen.
    ……en daarom moeten diegenen die het ‘voor SBB en de OVP opnemen’ dan maar boeten door al die onzin naar hun hoofd geslingerd te krijgen.
    Met UW goedkeuring blijkbaar…..want dáár zegt u nooit iets van.

    Iemand maakte een andere blogger (die het voor SBB en de OVP opneemt) uit voor rat uit en vond dat die persoon ‘rattige’ dingen zei.
    Heb ik u toen gehoord om te haar te zeggen dat dat niet fatsoenlijk is en dat je zo niet met elkaar omgaat???
    NEE!

    Dus alleen HenkK aanspreken op een gedrag dat al maanden lang dit blog vervuilt , is wel heel erg selectief oordelen, wat u nu doet,

  • Aad
    17 augustus 2018 om 13:36

    Beste HenkK, wat de OVP betreft zijn de meningen van de bloggers verschillend en het gaat er niet om wie gelijk heeft, maar dat de bloggers onderling met respect omgaan en dat mis ik uw reacties. Deze regel is overigens door SBB opgesteld en niet door mij. Het is uiteraard uw mening dat reacties van niet gelijkgestemden “gelul in de ruimte” zijn of pogingen zijn om SBB in de tang te nemen.

    Of door uw reacties zinnige discussies ontstaan lijkt mij te betwijfelen, maar misschien is dit uw manier van communiceren/ discussiëren. Het is altijd interessant om andere meningen te horen en wellicht ook van te leren want niemand heeft alle wijsheid in pacht, maar bij u lees ik alleen maar reacties, waarin u andersdenkenden schoffeert.

    Hoewel ik zeker niet uw mening m.b.t. het functioneren van SBB deel en begrijp, laat ik u wel in uw waarde. Het moge duidelijk zijn dat ik het vertrouwen in SBB heb verloren en dit is niet geheel zonder reden. Het zou het niveau van dit blog ten goede komen als u hetzelfde respect toont naar personen, die een ander standpunt hebben.

  • Tea
    17 augustus 2018 om 11:59

    Meneer Aad en anderen die zo graag al die gegevens en informatie willen hebben van SBB.

    Ik krijg meer het idee dat je deze vragen ‘ via dit blog ,! stelt niet zozeer omdat je echte vragen hebt ……maar veel meer om de buitenwereld te willen laten zien hoe jullie SBB in de tang willen nemen?

    Ik zou je aanraden om een andere manier te zoeken om je vragen te stellen…..
    en niet zo ‘opzichtig’ via dit blog.
    Daar schiet niemand iets mee op….en je maakt echt geen indruk met dit soort zgn. ‘geïnteresseerde’ vragen.

    Jullie zijn een open boek: het is geen bezorgdheid wat bij jullie speelt…het is bemoeierij en doordrammerij…….
    Meer niet.

  • Tea
    17 augustus 2018 om 11:46

    HenkK
    01.36 uur

    U heeft helemaal gelijk. Als er niets IS om SBB van te beschuldigen dan gaan ze gewoon zoeken….en z..ken.
    Ik noem dit ook niet méér z..ken….ik noem dit: zuigen!!!

    Koste wat kost SBB en Mikal met al die gebakken lucht toch nog even om de oren slaan en door het slijk halen.

    En dan die zgn. ‘keurige ‘ vragen aan SBB : ‘zou je daar nog antwoord op kunnen geven”…. alsof die boswachters voor de rechter gesleept worden en hun verklaringen af moeten leggen.

    En dan het verwijt van op de man spelen: deze mensen doen zelf NIETS anders….
    Ze ‘oogsten’ gewoon wat ze zelf ‘zaaien’….maar dát hebben ze dan weer niet in de gaten.

    Dit is nu al maandenlang bezig….ik heb bewondering voor die boswachters ….
    dat die nog steeds zo netjes blijven onder dit soort ‘gedrag’ en nog steeds niet ‘ontploft’ zijn.

    Het is eigenlijk een hopeloze zaak want deze mensen zijn voor geen enkele rede vatbaar…Laat staan voor andermans mening….laat staan voor de mening van SBB.

    Er is wat hen betreft maar 1 gelijk en dat is hun ‘gelijk’.
    Maar verder kijken dan hun neus lang is, dát lukt ze niet.

  • Aad
    17 augustus 2018 om 09:00

    Beste HenkK, deze reactie is wel erg op de man gespeeld en m.i. verwijderingswaardig. De schrijfstijl komt mij bekend voor en heeft u eerder onder een andere naam op dit blog reacties geplaatst?

    Niek L heeft een keurige vraag gesteld of zij inzage kan krijgen in de verslagen. Ook ik ben benieuwd naar de uitslag en ongetwijfeld velen met mij. Wat is hier mis mee of bent u van mening dat de Nederlandse belastingbetaler geen recht heeft op openbaarheid van zaken? Helaas is SBB vaak niet transparant gebleken met de vele WOB verzoeken als gevolg.

    Uw “Alhoewel in geheeeeeeeeeeel Nederland, de botulisme en blauwalgberichten in 1000den andere watergebieden ….. in de media verschijnen….” lijkt mij sterk overdreven en de constatering van botulisme in een boerensloot is toch even een ander verhaal dan botulisme in een natura2000 gebied. In 1983 zijn ruim 30.000 dode vogels uit de OVP verwijderd als gevolg van botulisme. Dus alertheid lijkt mij geboden.

    Botulisme steekt ook in andere gebieden de kop op en zeker waar weinig of geen doorstroming plaatsvindt zoals bijv. in natuurgebied de Zeevang. In dit eveneens door Staatsbosbeheer beheerd gebied zijn de percelen afgedamd en vindt er geen doorstroming plaats. Door geringe doorstroming, de lage zuurstofgehalten, hoge verdamping en de algengroei is het gevaar op botulisme zeer realistisch. Botulisme levert ook gevaar voor de andere dieren, die van het water drinken.

    Zoals wij allemaal weten is in de OVP ook sprake van een gesloten watersysteem en zijn alle dieren afhankelijk van dit water.

    https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/31180/dode-vissen-in-zeevang-oost-geruimd-door-mannen-in-witte-pakken

    Opmerkelijk genoeg zijn de dode vissen hier wel verwijderd en in de OVP blijven ze liggen ondanks de dode vissen (en overige kadavers) een uitstekende voedingsbodem voor botulisme zijn.

  • HenkK
    17 augustus 2018 om 01:36

    Is het niet linksom dan is het wel rechtsom
    Is het niet er over heen dan is het wel onder door.
    Tóch weer ‘boswachter Mikal even om de oren meppen toch Niek L?

    Jaha, pssst luister allen toch eens even …. er zijn toch weer botulismegeruchten’…
    Men kan er over schrijven hele Niek L-kluchten

    Alhoewel in geheeeeeeeeeeel Nederland,
    de botulisme en blauwalgberichten in 1000den andere watergebieden ….. in de media verschijnen….krijgt Niek L het weer voor elkaar,
    om te doen,
    alsof……
    er bij de OVP weer niet eerlijk door desbetreffende VakVrouw een iedere Nederlandse burger middels het boswachtersblog juist geinformeerd heeft.

    Maar ja geduld is een schone zaak, als je dag en nacht SBB van onjuistheden wilt blijven betichten.

    Punt is, het lijkt bijna alsof Niek L zelf niet meer schijnt te weten dat een weg omhoog en omlaag… 1 en dezelfde is.
    Oei’ op de terugweg…. lag die stoeptegel van die weg nu links of is die ha ha door een mol toch iets naar rechts overgeheveld… of is die stoeptegel die links lag aan de rechterkant van de weg toch …neen het is echt anders., meent Niek L
    Die mol meent in ieder geval Niek L ,dát is de schuldige! Die mol die heeft de stoeptegel verlegd, zonder hem te informeren , zonder overleg met de gehele Nederlandse bevolking , dus de mol 😉 is niet betrouwbaar en heeft het fout gedaan….
    Uh die mol moet volgens Niek L zijn normen , nu, voor straf weg naar een ander natuurgebied!
    Zonder hekjes onderweg oh nee dat kan pas over 50 jaar , dan zijn die niet-hekjes wel goed genoeg……..
    Uh de mol moet Niek L wel informeren welke route hij neemt.
    Stel je voor denkt wantrouwige Niek L dat die mol zonder overleg met de gehele Nederlandse bevolking overal nóg meer stoeptegels gaat verleggen….

    Arme mol…..!
    Gelukkig heeft ‘de’ mol vele vele familieleden

  • Niek L
    16 augustus 2018 om 21:20

    Toch blijven de geruchten over botulisme de ronde doen.
    Nu weer uit andere hoek….
    Ik ben benieuwd naar de verslagen Mikal, hoe kunnen we daar inzage inkrijgen?

    • Boswachter Mikal
      17 augustus 2018 om 10:38

      Dag Niek/Nyncke, het blog komt vandaag online, daarin meer info. Uitslag is er nog niet zoals gezegd.
      Het is natuurlijk aan jou de keuze wie je wilt geloven. Ik heb volgens mij altijd eerlijk gecommuniceerd. Jammer dat je er zo in staat.

  • Aad
    16 augustus 2018 om 14:03

    Beste Tea, wat zou Niek L zich nu pas beseffen en toegeven of lees jij iets wat er niet staat?

  • Tea
    16 augustus 2018 om 13:24

    Dat eerste ( die betere wereld etc.) ben ik het geheel mee eens…..
    Maar wel jammer dat je dat eigenlijk nu pas beseft en toegeeft.

    Had een hoop ‘discussie’ gescheeld.

    En nu houd ik het erbij….anders krijgen we inderdaad Mikal achter ons aan !!! 🙂

  • Niek L
    16 augustus 2018 om 12:07

    Maar iedereen moet doen waar hij van denkt dat het een betere wereld oplevert.

    En inmiddels zijn we erg offtopic.
    Sorry Mikal, ik heb me laten verleiden tot afleiding.

    Maar het is natuurlijk ook niet meer zo warm.

    Het botulisme is wel een punt, zelfs het NRC heeft er een artikel aan geweid.
    En Aad, Astrid en ik vroegen er al naar.

    Kun je misschien intussen er antwoord op geven?

    • Boswachter Mikal
      16 augustus 2018 om 14:16

      Het artikel van het NRC heb ik inderdaad ook gelezen. Had overigens ipv Oostvaardersplassen ook een ander waterrijk natuurgebied boven kunnen staan, want dit is in veel gebieden gaande. De journalist heeft niet met mij of een andere medewerker van Staatsbosbeheer gesproken, wat ik wel bijzonder vind. Lees de conclusie ook even goed trouwens 😉

      Er zijn met name heel veel dode vissen. Dode vogels zijn er niet in grote aantallen. Rijkswaterstaat bevestigd dit (heeft gister over het gebied gevlogen en geteld. Wel hebben we een meeuw weggebracht voor onderzoek, deze lag op een locatie waar circa 10 dode meeuwen lagen. Uitslag laat helaas een aantal dagen op zich wachten. We vermoeden dat het vooral jonge meeuwen zijn die door voedsel tekort/warmte gestorven zijn, maar willen uiteraard zeker weten dat het geen botulisme is. Zoals eerder gezegd maken mijn collega’s en ik dagelijks rondes door het veld waarbij ook in de gaten gehouden wordt of er dode vogels/vissen in het water liggen.

  • Niek L
    16 augustus 2018 om 11:35

    Geweldige plannen voor een kaalgevreten land.
    Applaus!

  • Tea
    16 augustus 2018 om 11:30

    Reactie op input van 10.27 uur

    Tja….maar ik DOE wél iets ….. Zij het dan ‘het schenken van oude wijn’ en niet zo hoogdravend als die futuristische ideeën…..
    ……maar waarschijnlijk wel een beetje realistischer…..en uitvoerbaar.!

    Mooie ‘fantast’ische ideeën zijn prachtig, maar uitvoerbaarheid lijkt me ook wel handig.

  • Jos
    16 augustus 2018 om 10:50

    Ik ben trouwens zelf ook nog steeds aan het ‘actievoeren’ ? :-)….Maar dan heel vreedzaam!!! En alles voor de CORRIDOR !!!

    Thea,

    bovengenoemde is een citaat van jou zelf! En wel van 4 juni 2018.

    Ondertussen zijn we ruim 2 maanden verder…………
    Al ontwikkelingen? En zou je die met ons willen delen?

    Hoor graag je berichten.

    Met buitengewoon vriendelijke groet, Jos.

  • Niek L
    16 augustus 2018 om 10:27

    Volgens mij ben ik over dit idee al helder geweest.

    Maar ik ben benieuwd wat je zelf doet, behalve oude wijn in oude zakken te doen.

  • Tea
    16 augustus 2018 om 10:11

    Zoals gezegd…..
    ….. Dan hoor ik graag je eerste berichten over je futuristische aanpak en je Europese plan.

    Wanneer kunnen we die verwachten?

  • Aad
    16 augustus 2018 om 09:23

    Op social media verschijnen vanaf 2 augustus j.l. foto’s met dode vogels en vissen. Ik neem aan dat Staatsbosbeheer als goed beheerder dit bij het Waterschap heeft gemeld en onderzoek heeft laten doen of er sprake is van botulisme in de OVP en dat deze resultaten in het kader van transparantie openbaar worden gemaakt.

    Of moet er zoals met zoveel zaken, die liever niet openbaar worden gemaakt, een WOB verzoek daartoe worden ingediend?

    • Boswachter Mikal
      16 augustus 2018 om 14:18

      Het artikel van het NRC heb ik inderdaad ook gelezen. Had overigens ipv Oostvaardersplassen ook een ander waterrijk natuurgebied boven kunnen staan, want dit is in veel gebieden gaande. De journalist heeft niet met mij of een andere medewerker van Staatsbosbeheer gesproken, wat ik wel bijzonder vind. Lees de conclusie ook even goed trouwens ?

      Er zijn met name heel veel dode vissen. Dode vogels zijn er niet in grote aantallen. Rijkswaterstaat bevestigd dit (heeft gister over het gebied gevlogen en geteld. Wel hebben we een meeuw weggebracht voor onderzoek, deze lag op een locatie waar circa 10 dode meeuwen lagen. Uitslag laat helaas een aantal dagen op zich wachten. We vermoeden dat het vooral jonge meeuwen zijn die door voedsel tekort/warmte gestorven zijn, maar willen uiteraard zeker weten dat het geen botulisme is. Zoals eerder gezegd maken mijn collega’s en ik dagelijks rondes door het veld waarbij ook in de gaten gehouden wordt of er dode vogels/vissen in het water liggen.

      Het staat je natuurlijk altijd vrij om een WOB verzoek in te dienen als je dat graag wilt 😉

  • Tea
    16 augustus 2018 om 08:06

    Wél futuristische ideeën hebben voor Europese verbindingen, maar ondertussen niets doen…..
    …..dat schiet lekker op.
    We kunnen de dieren over tig-aantal jaren misschien ook naar Mars sturen….. Hebben ze ook lekker de ruimte.

    En dan beweren dat de OVW niets helpt ‘omdat het een lange termijn visie is’ …..
    Ik weet niet hoe lang dit ‘Europese verbindings plan ‘ moet gaan duren ?……maar ik heb zomaar het idee dat dat ‘ietsjes’ meer tijd in beslag gaat nemen dan wanneer we NU met de OVW zouden starten…..

    Het klinkt allemaal zo interssant…..en het staat allemaal zo mooi op ‘papier’ maar als je daar nou ZO van overtuigd bent DOE !!!! er dan ook iets aan.
    DAAR gaat het om….ipv. alleen maar constant andermans ideeën af te kraken en SBB te verwijten en te wantrouwen.

    Ik hoor graag je eerste berichten over de start en de aanpak van dit futuristische Europese plan!!!….

  • Niek L
    16 augustus 2018 om 06:59

    Muis, ik heb paar blogs terug helemaal uit de doeken gedaan, hoe ik denk dat de corridors aangepakt moeten worden.
    Aangepakt over heel Europa, tegelijkertijd.
    Een aantal dingen erin zijn best actueel nu, omdat het idee erachter is dat er alle ruimte is voor de wolf, maar ook het vee buiten beschermd wordt. Moderne technieken die behulpzaam kunnen zijn om meer natuur te scheppen.

    Maar nu ongebreideld de dieren naar de Veluwe sturen, zonder enige vorm van anticonceptie….is de moord voor de flora.
    De Veluwe heeft al jaren problemen om de populatie in de hand te houden.

    Dus eerst goed voorbereidend werk, zodat het door kan rollen naar Europa.

    En een goed plan voor beheersing, want alleen wolven en lynxen zijn niet genoeg om de populatiegrote in bedwang te houden.
    Want ik denk niet dat onze buurlanden zitten te wachten op kaalgevreten natuurgebieden door onze hongerige grote grazers. Zeker niet als die zich ook nog eens ongebreideld voortplanten.

    Verder zou je dit eens moeten lezen over de new forest.
    Er is ook een filmpje op internet, waar de bewoners van new forest klagen omdat de ponies in zo slechte conditie zijn veel winters achter elkaar.
    Ik kan het nu niet vinden en moet zo weg.

    https://www.theguardian.com/environment/2016/aug/15/new-forest-being-destroyed-by-growing-number-of-ponies-says-chris-packham

    Leren van wat er mis is gegaan en gebruiken om het daarna beter te doen.

    Dat beesten in natuur doodgaan, we gaan allemaal dood, dat is het probleem niet.
    Maar doelbewust dieren dood laten hongeren, die je achter een hek hebt gezet, dat vind ik wel een probleem.

    Dus dieren verplaatsen, of allemaal verplaatsen.
    Of de dieren eten geven en als een idioot aan het werk gaan voor een groot aaneengesloten gebied en een oplossing voor populatiebeheersing.

    En dan in gaan zetten op een mooi corridornet in HEEL Europa.

  • Tea
    16 augustus 2018 om 00:49

    Muis,

    Ach ja…..die politiek !!!! …..zucht, zucht…..

    • Niek L
      16 augustus 2018 om 10:33

      Ik sla stijl achterover van je positieve bijdragen.

  • Muis
    16 augustus 2018 om 00:02

    Tea,

    Feit is dat de politiek, ook nog eens stekeblind en stokdoof is voor dat soort van huizenbouwproblematiek.

  • Muis
    15 augustus 2018 om 23:49

    Niek L

    De gigantische schadeclaims worden daarna dan ook naar U toegestuurd .

    Succes er mee.

  • Tea
    15 augustus 2018 om 23:37

    Muis,

    Geheel mee eens.

    Maar ja…… Er zijn nu eenmaal altijd mensen die willen gewoon geen oplossing,
    ….. Voor hen geldt maar 1 visie: alles opheffen en afbreken.

    Dat vinden zij: ‘positief meedenken’ !!

    Vinden zij kennelijk ook de beste oplossing voor het voortbestaan van natuurgebieden….. Kunnen die meteen volgebouwd worden met nieuwbouwwoningen….
    Is het probleem ‘huizentekort’ tenminste wél opgelost…..

  • Niek L
    15 augustus 2018 om 23:34

    Goed idee!

  • Muis
    15 augustus 2018 om 23:23

    Niek L

    Je verschuilt je 21;08 uur achter het idee van het begrip : Corridors’, terwijl juist de OVP-grote grazers dat hard nodig hebben.

    De Veluwe zou kaal gevreten worden,……….terwijl er juist vanaf het corridormoment ,
    let op’
    ‘aangepast beheer’ zou kunnen starten.

    Je smoes ,
    om voor de OVPgr gr-problematiek er langere tijd voor uit te trekken omdat je het meteen goed ‘ zou willen doen in plaats van ”nu’ te handelen, kost menig grote grazer wss ook zijn/haar leven als we weer zo’n winter als de afgelopen tijd krijgen…..

    Je vergelijking tussen de gr gr en legkippen gaat al helemaal zowat plat tegen de grond van het verschil aan waarheidsgewicht.

    Muizen, hazen, konijnen, vossen e.d. kunnen ook de OVP niet’ uit als ze vanwege klimaats-omstandigheden: ziek en verzwakt zijn.

    New Forrest? Het is duidelijk uit velerlei andere natuurgebieden gebleken… dat juist, daar wel of niet toevallig, geintroduceerde gedomesticeerde dieren, hun stek in de natuur kunnen heroveren, middels aanpassingen van nature. (dikkere pootbeenderen, plattere hoeven enz.)

    Als U Niek L in de OVP voor een gezond briesend Konikpaard staat en hij u fixeert , zonder ook maar 1 teken te geven van warmte, koude, ondervoeding of i.d. en het paard komt dravend plotseling op u af, dan gaat u echt wel even opzij.

    Stel u voor ‘zoekende naar een corridor’ draven er 1550 van dit soort van briesende Konikpaarden, ” bij u in de straat,
    met spelende kinderen, geparkeerde auto’s , alle verkeer en whatever…..
    dat moet geweldig zijn!

    Zorgt u dan voor de juiste Konikpaard-verkeersborden?

  • Niek L
    15 augustus 2018 om 22:37

    Ja, en dat moet stoppen.
    Net zoals de OVP.

  • Muis
    15 augustus 2018 om 22:35

    Niek L

    80 MILJOEN !!!

  • Niek L
    15 augustus 2018 om 22:15

    Duizenden dieren stierven de hongerdood.
    OVP in de afgelopen jaren meerdere keren.

    Voor mij is al het dierenleed even erg en moet stoppen.

  • Muis
    15 augustus 2018 om 22:09

    René 16:04

    Anne Hilhorst namens Wakker Dier:
    In Nederland:

    81 miljoen dieren voortijdig DOOD omdat ze economisch te weinig waarde zouden’ hebben.

    81 miljoen !!!!

    39 miljoen haantjes …… worden vergast omdat ze geen eieren kunnen leggen !
    34 miljoen hennen……… worden gemiddeld na 500 dagen” geslacht. omdat ze na hun eerste rui minder productief zouden zijn.
    5.00000 varkens en koeien worden eerder gedood omdat er iets aan ze zou ‘kunnen mankeren. Een moedervarken welke te weinig biggen baart bijv…..
    Enz enz

    De verbrandde megastaldieren staan er niet eens bij !

    Over walgelijk’ gesproken !

  • Tea
    15 augustus 2018 om 21:42

    Oké Corrie…..ieder zo zijn/ haar eigen mening…..
    Daar heb ik echt wel respect voor….

    Ik wil verder ook zo min mogelijk ingaan op al die negatieve reacties…….
    Eigenlijk alleen nog op positieve reacties…..daarom kwam ik op voor de stelling van HenkK….en natuurlijk omdat ik vind dat hij gelijk heeft

    Overige discussie wil ik eigenlijk zoveel mogelijk mijden.
    Zet alleen soms gewoon een gedachten’kronkel’ neer…..en dat levert soms ook reacties op.
    Maar daar wil ik het ook eigenlijk bij houden.

    Dank voor je reactie.

  • Niek L
    15 augustus 2018 om 21:08

    tea, de meeste mensen zijn tegen de corridors omdat het plan niet ver genoeg is doorgevoerd.
    En dat we ook een grote kaalgevreten Veluwe zouden hebben als de eerdere plannen waren doorgevoerd. En een nog grotere slachting onder de gg.

    Dus als je/jullie door blijven hameren op dat, dan ga ik er niet in mee.

    Ik trek er liever langere tijd voor uit en doe het gelijk goed.

  • Tea
    15 augustus 2018 om 20:29

    Corrie…..

    Jij bent ( met anderen) zo verontwaardigd dat er ZÓVÉÉL grote grazers gestorven zijn…..en dat het onnatuurlijk is en zij niet zo vaak en veel jongen krijgen als andere (zoog)dieren.
    (Laat ik even zeggen dat ook ik niet heb staan juichen toen dit deze laatste winter gebeurde….integendeel…..maar ik vind het te gemakkelijk om dan maar met het vingertje direct naar SBB te wijzen.)

    Maar ik vraag je: WAAR???? komen/kwamen dan AL deze grote grazers vandaan????…..die nu gestorven zijn ?? ……..die zijn ook ooit geboren…..en die populaties zijn óók gegroeid !!!…en die hebben ook allemaal te dealen met hun leefomgeving…..
    MAAR zo ook zoveel andere dieren….en dát is wat HenkK wil zeggen.

    En ik noem dat selectief: wél opkomen voor bepaalde diersoorten, maar vergeten dat ook andere soorten te maken hebben met de verschillende natuur-extremen die soms zomaar kunnen gebeuren….waar niemand wat aan kan doen….maar ze moeten er wel mee dealen.

    En of deze sterfte onder de grote grazers onnatuurlijk is???….. Ik meen op dit blog ook andere ‘geluiden’ te hebben gelezen….Ook elders, in andere natuurgebieden gebeurt dit van tijd tot tijd….
    Waarom drijven er soms ineens zoveel walvissen aan de kust en sterven daar massaal?? We weten het niet precies, het is niet gebruikelijk maar het gebeurt tóch van tijd tot tijd. Krijgen ook maar 1 kalf tegelijk.

    Maar geen nood, nu zorgt de provincie wel voor de OVP: 1100 gezonde edelherten worden afgeschoten!!! En 200 paarden worden uit hun leefomgeving gehaald…..
    Moet ik nu écht blij zijn.??….met deze oplossing?…. Ik houd mijn hart vast.

    Terwijl de dieren al 4jaar lang de mogelijkheid hadden kunnen hebben om ook elders hun eten en drinken te vinden…..door de corridor.
    Maar ja, dan worden mensen met die overtuiging weer afgedaan als: zinloos….lost (nu) niets op. Niet beseffend dat we voor een dergelijke situatie óók een lange termijn visie moeten ontwikkelen….allang hadden kunnen hebben.!!!
    Waar was de verontwaardiging toen????..in 2010
    Ik heb niemand gehoord.
    De actievoerders van deze winter worden nu door sommigen ‘aanbeden’ maar diezelfde actievoerders hebben zich toen, in 2010, ook niet druk gemaakt.

    Laatst was er een boer die zei dat er door die lange droogte en hitte hooi gebrek dreigde op hun boerderij…… Heb ik toen die actievoerders in actie zien komen om die boer te helpen??? NEE !!!

    En ja, ik geef HenkK gelijk dat hij daar op wijst en er op wijst dat niet alléén de grote grazers te lijden hebben onder ‘extreme’ (weers)omstandigheden….en dat veel mensen dáár niet bij stilstaan …..

    Dat is zijn goed recht om daar op te wijzen …en ook heel terecht.
    Maar dat wordt dan weer afgedaan met een laffe opmerking als zou hij ‘doorgedraaide’ reacties plaatsen.
    Welk nut heeft dát?

    …..Maar…. dat is voor mij allemaal heel typerend voor het negatieve geluid dat we constant ‘horen’ hier op dit blog.
    Er is niets opbouwend aan….het is allemaal negatief, negatief, negatief……
    zie ook maar weer de reactie van ene René van 16.04u
    Wat hebben we daar nou aan????….. Wat hebben de dieren daar nu aan??
    …..Helemaal niets.

    Ik begrijp uit jouw reactie dat je hem daar op aanspreekt?….je hebt helemaal gelijk en ik kan me in jouw reactie helemaal vinden…..maar het is wel heel typerend voor de ‘sfeer’ op dit blog.

    Mensen die vóór de corridor zijn worden niet serieus genomen en worden afgedaan met een soort van ‘leuk bedacht maar dat gaat voorlopig niet gebeuren”.,
    En doen we dus maar niets. !??
    Dat toont mij maar weer dat het wel makkelijk is om van de zijlijn negatieve dingen te roepen, maar iets positiefs oppakken…..al zal het tijd nodig hebben …
    Nee, dát dan weer niet.
    Maar:
    wel roepen: Oh jee, blauwalg….oh, gauw even SBB onder druk zetten…..
    En nu …. misschien wel botulisme ?? Oh jee, gauw even SBB op de korrel nemen . …als het maar lekker negatief is…..kunnen we weer lekker tegen SBB aanschoppen.
    Dat voor andere gebieden precies hetzelfde ZOU KUNNEN gelden….nee, daar hebben we het dan maar weer niet over. Gaan deze bloggers ook deze andere natuurgebieden daar op aanspreken?????…..ik heb zo’n vermoeden van niet.
    Over selectief gesproken.
    Ik kan het soms gewoon niet geloven….de haat en nijd die ik boven zie borrelen.

    Ik snap best wel dat mensen vragen hebben en stellen..maar AL die negativiteit…..
    Dat stoort mij al zo lang op dit blog.
    Het is zó destructief….en draagt totaal niets bij aan de toekomst van de OVP!

    Sorry Corrie…..

    • Corrie
      15 augustus 2018 om 21:05

      Thea,
      Die standpunten die je naar voren brengt herken ik voor een deel ook wel.
      Ik kan alleen voor mezelf spreken dat het nimmer mijn bedoeling is SBB in een kwaad daglicht te stellen.
      Maar ik blijf erbij dat ik het gebied voor de gr. gr zoals het nu is ongeschikt vind.

      En ja ook in andere natuurgebieden worden her en der grazers uitgezet maar die hebben meestal de status gehouden dieren.

      Het is inderdaad jammer van de corridors en nog triester wanneer er straks gr aantallen herten worden afgeschoten.
      En ja die negativiteit brengt ook niks.
      Maar er zal iets moeten veranderen willen ook deze winter niet weer vele gr.
      gr omkomen van de honger.
      Daar wou ik het verder maar bij laten
      Gr. Corrie

    • Niek L
      15 augustus 2018 om 22:36

      De gg zijn daar gedumpt als grasmaaier en bomensnoeier in een grote dierentuin achter hekken.
      Net als er legkippen in hokjes werden gedumpt.

      Zoek het maar uit jullie leven interesseert ons geen snars.
      Jullie moeten in onze behoefte voorzien of onze natte droom waarmaken.

      De gg zijn er in ieder geval niet zelf aan komen wandelen en er gebleven.

  • Niek L
    15 augustus 2018 om 19:11

    Voor mij is dit nou net het verschil tussen natuur en de dierentuin OVP.

    De muizen, hazen, vossen ed zijn daar zelf gekomen en kunnen daar ook weer weg omdat elders meer voeding is.
    En de muizen zijn ook weer voeding voor een aantal roofvogels die daar zitten en trouwens, misschien ook wel voor de vossen.

    Dat is natuur.

    De grote grazers zijn daar neergezet, met een hek eromheen en zoek het maar uit.

    Overigens, ben ik het ermee eens dat ik op kleine schaal, in mijn tuin en op mijn werk, de dieren de winter en nu de zomer door help.
    En daar worden burgers ook toe opgeroepen ( overigens ook, niet de hele winter door maar wel blij flinke vorst, of nu bij droogte )

    En er is ook gewoon, de circle of life, vogels zijn niet allemaal vegetarisch maar die eten oa muizen…en daarom zullen er inderdaad wel zoveel geboren worden.

    het punt is:
    Voor de GG is het geen natuur, er is om te beginnen al niks natuurlijks aan dat ze er zijn.
    Het gebied was prachtig en ontwikkelde zich….juist voordat de grote grazers kwamen.

    Het idee was leuk…maar wel al een knutselwerkje aan de natuur op zich.
    Overigens vraag ik me af of het idee wel zo leuk was voor de gg, want nadat ik me verdiepte in het park de New Forrest in Engeland, blijkt dat de paarden daar het ook zwaar te halen hebben….
    Dus misschien was het idee in beginsel al niet zo leuk.

    Dus ik snap niet zo goed, dat waar het nou net wèl natuur is, er nu opeens zoveel ophef is.

  • Corrie
    15 augustus 2018 om 18:21

    René,
    Dit soort scheldpartijen mag ook onder het kopje walgelijk. !!

  • Corrie
    15 augustus 2018 om 16:51

    Thea,
    Wat betreft punt C, Henk noemde het feit dat het ws niemand iets doet als konijnen, muizen marters hazen in de natuur doodgaan.
    Jij noemt het selectieve dierenliefde als het alleen om de gr. gr. gaat.
    Voor mij geeft het juist het verschil aan waar sterfte een natuurlijk proces is, beinvloed door de omstandigheden in de natuur.
    En waar massale sterfte door menselijke bemoeienis is.
    De natuur weet dat bv. muizen ko ijnen en hazen meer risico lopen in grotere aantallen te sterven.
    De natuur heeft dat ook opgelost doordat deze dieren meerdere malen per jaar nesten met meerdere jongen kunnen krijgen.
    Voor grotere zoogdieren geld dit niet, daar is zo.n massale sterfte onnatuurlijk.
    Tenzij er een ramp of zo plaats vind, of dat ze door mensen in een voor hun ongeschikt afgegrendeld gebied worden geplaatst.
    Heeft dus wat mij betreft niks met selectieve dierenliefde te maken.
    Daarbij ook een konijntje, vogel of muisje in nood word door mij geholpen als dit nodig is.

  • Tea
    15 augustus 2018 om 11:47

    A. Wie is hier nu doorgedraaid?
    Me dunkt dat dát al maandenlang !! bewezen is op dit blog.

    B. Tja, als je iemand niet wilt begrijpen dan noem je hem maar ‘doorgedraaid’…..ter verdoezeling van je eigen gebrek aan kennis.
    Lekker makkelijk.
    Lekker zwak.

    C. Nee, het gaat niet om de plaats in de voedselketen.
    Het gaat op dit blog al maandenlang om selectieve dieren’liefde’!
    Nou geen uitvluchten gaan zoeken svp.

  • Corrie
    15 augustus 2018 om 08:00

    Zou het misschien iets te maken kunnen hebben, met hun plaats in de voedselketen van die dieren, en hun voortplanting.
    Een muis heeft bv. 4 tot 6 jongen per nest dit 8 tot 10 keer per jaar is minimaal 32 jongen.
    Iets anders dan 1 kalf of veulen per jaar.

  • Niek L
    15 augustus 2018 om 08:00

    Henkie, ik probeerde alleen maar even je doorgedraaide gedachten te stoppen.
    Hier op dit blog is niemand voor het doodschieten van dieren.

    En verder, ik ga geen moeite meer doen je te volgen, want ik kan er geen touw aan vastknopen.

  • Tea
    15 augustus 2018 om 01:34

    Scherp mens….. !!!! Die ‘Henkie’. …..
    …. voor alle duidelijkheid: ik ben hier niet aanmatigend of brutaal…. ik quote NiekL van 23.29 uur ! …..

    Mijn ‘quote’ heeft alleen een andere intentie dan die van NiekL…..
    Namelijk.: positief !….
    U heeft volkomen gelijk.
    Het gaat al maandenlang om selectieve dieren’liefde’ op dit blog.

  • HenkK
    15 augustus 2018 om 00:28

    Opeens dwarsliggen Niek L?

    Allemaal Zoogdieren:
    Edelhert, Konikpaard, Heckrund, Vos, Muis, Marter, Konijn, Haas, Das, W Zwijn ….en noem maar op.

    *Grote grazers-(zoogdieren) welke in de winter omgekomen zijn op welke wijze dan ook, daar wordt moord en brand om geschreeuwd.

    *Andere’ ook in de OVP-levende zoogdieren welke in de winter op welke wijze dan ook omkwamen daar wordt door u en de uwen géén aandacht aan besteedt , alsof die andere OVP-zoogdieren er niet ook waren. En alhoewel er van hen ook een percentage dood ging vanwege de winterperiode.

    *Gezonde zoogdieren welke nu afgeschoten gaan worden ‘…..die zijn opeens waardeloos materiaal ? En er moet geapplaudiseerd worden als ze domweg afgeknald worden En dit alles vanwege het maatschappelijke draagvlak ?

    Mag ik de discrepantie tussen de verschillende punten onbegrijpelijk vinden?
    Of moet er eerst weer hetzelfde riedeltje weer tevoorschijn gehaald worden? (omheining, niet natuurlijk, geen bijvoeren, 1000den gr grazers dood enz.)

    Straks gaan er 100den ‘gezonde’ edelherten (grote grazers !!) dood. Dat is voor jullie verder geen probleem blijkbaar.
    Dán. komt daarna ook nooit meer het zelfde riedeltje ,want jullie zijn dan tevreden en daar gaat het toch om ? Dat wilde ik even vast stellen.

    Idd warm van gekregen…..

    Corrie.
    Ook van de andere niet getelde zoogdiersoorten zijn er heus in totaal wel een 4000 ex. dood gegaan.
    Jammer voor jou verder weinig echte zichtbare aaibare grote zoogdieren, dus je kón ze ook niet allemaal tellen. Domweg omdat dat elke winter gebeurt.
    Wat zeg ik ? het hele jaar door sterven er 1000den dieren in alle natuurgebieden van heel ons land.
    Al waren het alleen maar de jonge muisjes enz.
    Maar ach die tellen niet mee.

    Ajuus

  • Niek L
    14 augustus 2018 om 23:29

    Henk, echt heel Nederland applaidiseert voor de aankomende afschot van de edelherten.
    En jij gaat opeens dwarsliggen?
    En dat nadat je hele epistels schreef over vossen.

    Rare mensen die Henkie’s

  • Niek L
    14 augustus 2018 om 23:05

    Ja, ik heb je vragen gelezen.
    Maar ik snap niet waar opeens de vossen vandaan komen in je verhaal.

    Ze redden zich prima op de OVP.
    Mooi toch dat dieren die zelf kiezen daar te wonen, zichzelf kunnen bedruipen.
    En nieuwe technieken leren.

    Ze hebben wel het voordeel dat ze in geval van voedselschaarste weg kunnen. Dezelfde weg als ze gekomen zijn, zonodig.

    Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.

    Ze leven in voor hen natuurlijke omstandigheden.

    (In tegenstelling tot de gg)

  • HenkK
    14 augustus 2018 om 22:45

    NiekL 21:49

    Het zijn niet alleen de vraagtekens?

    00:26 worden er door mij een paar vragen’ gesteld.

    Corrie:
    14:57 meent een conclusie te noteren welke volledig fout’ is n.a.v. mijn vragen en wat blijkt ?
    Je wordt hier niet serieus genomen want mijn vragen zijn totaal niet : GELEZEN.

    Dus,
    na het alom bekende riedeltje over wel/ niet natuurlijk en honger en sectierapporten, wordt er verder niet naar bijbehorende OVPzaken gekeken.
    Oh ja dat bitulisme daar kun je mss nog wel de beheerder via dit blog een veeg mee tegen de oren geven toch ?

    Nog eventjes en de focus van de media komt op de Markerwadden te liggen….

    Er staat bij de OVP een jachtpartij voor 100den edelherten te wachten en dan doet mevr Corrie haar ogen en oren gewoon dicht tegen die tijd?
    Dan daarna kan iedereen het zelfde riedeltje weer tegen komen?

    Nou nee dank u .
    Ajuus!

    • Corrie
      14 augustus 2018 om 23:11

      Snap ook weinig van wat Henk nu eigelijk wil zeggen.
      Snap ook niet hoe hij er bijkomt dat ik mijn ogen en oren zou sluiten voor het afschieten van de edelherten.
      Alsof ik daar voor zou zijn.
      Heb dan jou vragen niet als vraag gelezen maar het is ook verwarrend geschreven Henk.
      Nee de dode vossen, vogels niet geteld, er gaan inderdaad dieren dood in de natuur.
      Maar geen 3000 in korte tijd, op een oppervlakte van nog geen 54 km2.

  • Niek L
    14 augustus 2018 om 21:49

    Henk, ik lees dat je boos bent maar ik snap nog steeds niet waar je naar toe wilt.
    Het zijn niet alleen de vraagtekens maar het is een beetje warrig wat er staat.

    Misschien kun je gewoon klip en klaar zeggen waar het op staat.

  • HenkK
    14 augustus 2018 om 21:35

    Corrie: 14:57 uur

    Uh gaat het goed met U?

    Ik zou geschreven hebben dat…..de vossen geen last hadden van deze zomerwarmte en het overleefd hebben?

    ”Waar”
    staat dat door mij geschrevene,
    als ik vragen mag?
    ( en nee er is geen tekst verwijdert)

    Bij deze een ‘herhaling’, van wat ik wel schreef ; Vroeg !!!!!!

    : Want hebt u ook de vossen geteld welke afgelopen winter zijn dood gegaan?
    : Dat was niet de’ natuur door welke ze overleden?
    : Van de jonge vossen is er niet 1 gecrepeerd vanwege de droge zomer ?

    Moeilijke dingen die vraagtekens

    Doch uw antwoord interesseert me verder ook niet meer, want uw ‘enige’ focus is stuitend 1zijdig te noemen.

    Dat dieren zelf hun leven leven zonder steeds te behoeven denken dat zij mogelijk beter eerst naar die alom bemoeizuchtige mens zouden moeten luisteren , schijnt voor u een onacceptabele gedachte .

    Arrogantie ten top dus.

    Goededag

    • Corrie
      14 augustus 2018 om 22:58

      Ik kan alleen nog ????

  • Muis
    14 augustus 2018 om 20:57

    A. Damstra en NiekL:

    Over suggestiviteit gesproken:

    ——–daarom beoordelen we de bewering als ‘grotendeels’ waar. !!!———

  • Astrid Damstra
    14 augustus 2018 om 17:56

    Niek, we gaan gelijk op zie ik net! 😉
    Jos: Jos!!!
    Corrie: Applaus!

  • Astrid Damstra
    14 augustus 2018 om 17:51

    @SBB:

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/14/er-dreigt-uitbraak-van-botulisme-in-de-oostvaardersplassennrc-checkt-a1613011

    Klopt het bericht dat er, ondanks tientallen dode vogels nu nog steeds geen melding door SBB is gedaan?? En er nog geen dode dieren voor onderzoek zijn ingestuurd??

    Uit bovenstaande link:

    “Voor informatie over de stand van zaken moeten we bij waterschap Zuiderzeeland zijn, zegt Staatsbosbeheer. Maar de Oostvaardersplassen vallen niet onder de verantwoordelijkheid van het waterschap, vertelt woordvoerder Andrea Bies. „We hebben in ons gebied een botulisme-protocol: we doen niets zonder melding.” Die moet voor de Oostvaardersplassen door de beheerder worden gedaan, „en dat is tot nu toe niet gebeurd”. Dijkshoorn heeft contact opgenomen met het waterschap, maar omdat hij niet de huidige beheerder is, leidde dat er niet toe dat het protocol in gang werd gezet. Bies: „Er kan een uitbraak komen, maar het is niet met zekerheid te zeggen. Botulisme kunnen we ook niet zomaar vaststellen in het water, dat kan alleen door dode dieren te laten onderzoeken.” Zulk onderzoek wordt uitgevoerd door Wageningen Bioveterinary Research.”

    Zolang er geen vogel onderzocht is kan je als SBB dus blijven concluderen dat er geen botulisme op de OVP is uitgebroken, is dat de strategie?

    Zou het waarderen wanneer deze reactie niet wordt weggehaald, maar dat er een antwoord komt op de vragen.

    • Boswachter Mikal
      16 augustus 2018 om 10:53

      Dag Astrid,
      Ik ben bezig met een blog hierover. Het NRC heeft overigens geen contact met ons of onze woordvoerders gehad.

      Er zijn met name heel veel dode vissen. Dode vogels zijn er niet in grote aantallen. Wel hebben we een meeuw weggebracht voor onderzoek, deze lag op een locatie waar circa 10 dode meeuwen lagen. Uitslag laat helaas een aantal dagen op zich wachten. We vermoeden dat het vooral jonge meeuwen zijn die door voedsel tekort/warmte gestorven zijn, maar willen uiteraard zeker weten dat het geen botulisme is.

  • Niek L
    14 augustus 2018 om 17:46

    Overigens vernam ik dat ze bezig zijn de ponies en runderen de status gehouden dieren te geven.

    Kun je hier meer over vertellen Mikal?

    En kun je ook aangeven waarom dit niet voor de edelherten is?

    En kun je aangeven wat daarmee gaat veranderen voor de dieren?

  • Corrie
    14 augustus 2018 om 15:53

    Thanks Jos,
    Kan me gewoon boos maken op mensen die een paar aspecten uit een vehaal pakken.
    Dit dan tegen je gebruiken en de hele context van een verhaal verdraaien.
    En als het kan je ook nog even belachelijk maken.
    Maar ze doen maar, mij gaat het om het welzijn van de dieren.
    Ze kunnen roepen wat ze willen de sectie rapporten en grote sterften onder de gr. gr zeggen mij meer dan hun geschreew .

  • Corrie
    14 augustus 2018 om 14:57

    Henk u dchrijft dat de vossen geen last hadden van de zomerwarmte en hebben overleefd, prima yoxh.
    Hebben inderdaad zelf voor dat gebied gekozen en kunnen er ook makkelijk weg als ze willen, graven gewoon een gat onder het hek door als er in de OVP niks meer te eten valt.
    En Thea wat kun je toch overdrijven
    Deze zomer was inderdaad extreem en vele dieren en planten hebben het moeilijk, dat hoort inderdaad bij de natuur
    Er werd wel door natuur en andere organisaties gevraagd waar mogelijk de dieren te helpen.
    Want het is helaas ook aan de mens te danken dat dieren in hun steeds beperktere woonomgeving steeds meer moeite hebben te overleven.
    En dan denken er een paar dit goed te kunnen maken door wat dieren uit te zetten in een omheind door mensen gecreëerd gebied op voormalige zeebodum
    Van zo hier mogen jullie nu lekker gaan leven zoals de natuur het wil.
    Sorry er is wel een hek en veel water, de bodem is eigenlijk niet zo geschikt, de natuurlijke vijanden ontbreken maar hier mogen jullie gaan proberen je aan te passen, zoals de ecoloog het graag ziet en voorspelt.
    Nog een tip niet te veel voortplanten want dan heb je te weinig te eten, verder mogen jullie het hier lekker zelf uitzoeken.
    Ga je nu met te veel tegelijk dood, geen zorg we hebben een goed contract met Rendac en als de honger te erg word krijg je de kogel.
    Wij noemen dat de natuur

    • Niek L
      14 augustus 2018 om 17:44

      Goed omschreven Corrie!

  • Jos
    14 augustus 2018 om 12:20

    Niek L,

    ’s is echt waar!! Je leest het goed…………..
    Diep adem halen en weer door……….

    En, UITERAARD!!, ook voor Corrie; ik bewonder jullie vasthoudendheid!
    Chapeau!

    Met vriendelijke groet, Jos.

    • Niek L
      14 augustus 2018 om 16:04

      Hé Jos!
      Kicking andere alive!
      Ach ja er komt een moment dat ik het stokje overgeef.
      Maar dan moet er wel mensen blijven die voor de goede zaak staan.

  • Tea
    14 augustus 2018 om 11:56

    Ik denk dat al die mensen die zo vreselijk anti-OVP en de natuur zijn, het liefst binnenshuis , lekker warm , met de grote grazers van de OVP op de bank ‘voor de buis’ zouden willen zitten, …..en dan lekker gezellig samen TV kijken.
    Dát is volgens hen pas echte dierenliefde.

    Als ze dan ook nog een mooie grote badkuip hebben dan kunnen de grote grazers lekker in bad met heerlijke badschuim…..ga je zo lekker van ruiken.
    Want dat vinden deze mensen heel wat ‘natuurlijker’ dan het moeras- en regenwater in de OVP.!??
    En als de zon te hevig wordt, dan schaffen ze gewoon airco aan….dai is ook zo aangenaam voor de grote grazers …..hebben ze het tenminste niet zo warm.

    En ja, die vossen, die dode vossen in de OVP vergeten ze maar even…. Dat die misschien ook last hebben gehad van de hitte dat doet er niet zoveel toe….want met die vossen, daar hebben ze niet zoveel mee….. die redden zich wel…
    Want ja, dat is natuur….en wat moet je daar nou mee? ….

    Of gaan we die vossen ook op transport zetten of massaal (verboden!) afschieten?
    Dat zou nou best eens kunnen want, zoals nu wel duidelijk is: de provincie gaat wel heel gemakkelijk om met regelgevingen en deinst er niet voor terug om die glashard te schenden als het ze ( economisch) beter uitkomt.

    Maar…. gelukkig zijn er mensen die nog wél aan de vossen denken…..en alle andere dieren die (daar) in de vrije natuur leven.
    Ook die dieren (en alle dieren!) hebben te maken met al dit soort ‘extreme’ weersomstandigheden…..en moeten daarmee om zien te gaan.

    Gelukkig is het afgekoeld en heeft het geregend !
    Beter voor alles, alle dieren en iedereen!!!!

  • Niek L
    14 augustus 2018 om 11:40

    Ik snap niet wat je nou wilt zeggen.

  • Henkk
    14 augustus 2018 om 11:19

    Dus meneer Niek L dan kiezen vossen bij de OVP voor crepeerbeleid tijdens de afgelopen warme zomerperiode?
    Savannevossen dus
    Lopen zij ook door het riet en staan zij met hun buik in het water?
    Nog nooit gezien daar !!

  • Niek L
    14 augustus 2018 om 01:19

    De vossen hebben meer dan voldoende voedsel.
    Van de droogte heeft de hele natuur last gehad.
    Alleen zijn op sommige plekken in Nederland de dieren wel geholpen en op de OVP doen ze van alles maar is het de mensenbrain die voldoening wil.

    Strak crepeerbeleid

  • HenkK
    14 augustus 2018 om 00:26

    Mevr. Corrie
    Is daar ook een kerkhof voor kleinere soorten zoogdieren dan?
    Want hebt u ook de vossen geteld welke afgelopen winter dood zijn gegaan?
    Dat was niet ‘de’ natuur door welke zij overleden?

    Vossen zijn toch dieren die toevallig ‘wel’ vanzelf in het gebied zijn gekomen.
    De nakomelingen van ‘die” vossen hebben het de afgelopen weken met ‘hun” jongen ook warm gehad.
    Hebt u gezien ‘hoe” die vossen met de warmte om gingen?
    Van de jonge vossen is er niet 1 gecrepeerd vanwege de droge zomer?

    Dus mevr. Corrie, als ik het goed begrijp hebben de vossen als soort ‘zelf’ beperking in hun vrijheid opgezocht.

    Overigens heeft menige vos de afgelopen weken zijn jachttechniek’ om nieuwe’ soorten te vogels te vangen opmerkelijk kunnen verbeteren.
    Immers vele nieuwe soorten vogels welke er de afgelopen jaren bijna niet meer voorkwamen, zijn goed in beeld geweest bij de vossen van de OVP.

    Goed plan van die’ natuur dus om die zomer wat droog te houden.

  • Corrie
    13 augustus 2018 om 22:52

    Die zogenaamde wijzen mensen zijn echt niet allemaal de feeling met de natuur kwijt, en vergelijken hun gedomesticeerde dieren met de verwilderde dieren die in de OVP zijn uitgezet.
    Er zijn nogal wat nuance verschillen.
    De meeste zijn met de natuur en de dieren die daar leven begaan.
    En ja ook in de natuur gaan dieren dood.
    Maar de omstandigheden waaronder roepen in deze toch vraagtekens op.
    De mensen die de situatie in de OVP gecreeerd hebben denken op hun manier ook alles van de natuur te weten.
    Maar is dat zo.
    Ook de dieren in de OVP leven maar in beperkte vrijheid
    Waarom is er anders spraken van beheer.
    En wie heeft er voor hun beslist dat ze in dat eigelijk voor dit soort dieren totaal ongeschikt gebied moeten zien te overleven.
    Mensen die er zogenaamd verstand van hebben.
    Met als resultaat dat een eens zo.n mooi vogelgebied door vogels in bezit genomen die er uitzichzelf naar toe trokken, nu verworden is tot een kerkhof van gr. gr.
    De grazers werden ingezet om het gebied open te houden, door mensen Als je het echt aan de natuur over had willen laten, dan had de mens zich er niet mee moeten bemoeien en geduld moeten hebben hoe de natuur zich verder zou ontwikkelen en welke dieren er zich zouden vestigen.
    Nu zijn de dieren die er door de mens zijn uitgezet de dupe van dit experiment.
    Afgelopen winter zijn er meer dan 3000 van honger en door ziekte omgekomen.
    Om dan te zeggen dat is de natuur is wel erg hypocriet en ongeloofwaardig.
    Met alle gevolgen die daar nu uit voort vloeien

  • Niek L
    13 augustus 2018 om 07:43

    Tea

    Maar er zijn veel plekken waar ze het anders doen.
    Waar de dieren er door het jaar beter uitzien en niet creperen.

    Dus jij mag van mij voor dit beleid zijn.
    Ik ben dat niet en zal er tegen blijven vechten.

    Of je dat nou leuk vindt of niet.

  • Niek L
    12 augustus 2018 om 17:32

    Maar Tea, jij bent toch ook gewoon stuurlui aan wal?

  • Tea
    12 augustus 2018 om 15:08

    Reactie op Muis,

    Het is mij ook opgevallen dat ook hier weer, zoals zo vaak, de bekende stuurlui aan wal staan.

    Maar ik heb uit mededelingen van de boswachters begrepen dat ook de edelherten zich aan de zon konden/kunnen ‘onttrekken’ door te schuilen in de struik/bosachtige ‘buitengebieden’ …..maar ook zij verbleven desondanks toch vaak in het open veld in de zon…..Het lijkt toch echt hun eigen keus te zijn.
    Water lijkt mij voor edelherten geen probleem…..zij redden zich ook in en met het water. Daarmee is dus de vraag hoe de edelherten en alle grote grazers hiermee omgaan ook beantwoord… Zij weten dat zelf wel.

    Dat SBB de edelherten zou ‘verwaarlozen’ OMDAT ze zogenaamd op’ de afschot lijst zouden staan’ lijkt mij onwaarschijnlijk. Dat zou toch een hele ongelukkige argumentatie en conclusie zijn …en ik denk niet dat de boswachters dat zouden kunnen opbrengen noch kunnen accepteren.

    Ook ik heb twijfels over het Van Geel rapport….ik ben van mening dat de provincie een wetenschappelijke commissie had moeten aanstellen, zoals de 2 voorgaande ICMO commissies.
    Maar ook minister Schouten onttrekt zich (net als indertijd de heer Bleker) aan haar verantwoordelijkheid door dit rapport als een officiële ‘ review’ te beschouwen en geeft hiermee de provincie de ruimte om nu op grond van een
    niet-wetenschappelijk rapport verstrekkende en onaangename ingrijpende maatregelen te kunnen nemen.

    Van Geel heeft wel het ICMO2 advies van ‘vroeg-reactief’ beheer overgenomen….maar tegelijkertijd raadt Van Geel een ‘plafond’ van 1500 dieren aan ….. Echter, het op peil houden van een plafond betekent gewoon ‘pro-actief’ beheer ……en dat is in conflict met vroeg-reactief beheer.
    Dus HOE gaat de heer van Geel dat ‘oplossen’ ???….vraag ik me af.

    Wordt er straks een beleid gebaseerd op:
    1e. Het belang van de grote grazers?

    of is het een beleid gebaseerd op:
    2e. Het ‘pleasen ‘ van een bepaald deel van het publiek dat met nogal, in mijn ogen, ‘rellerige’ en ondoordachte acties wil laten weten dat SBB vooral héél fout bezig zou zijn….

    en/of is het gebaseerd op:
    3e. Het tegemoetkomen aan de meerderheid van de provinciale politiek vanwege de inkomsten van recreatie en het vliegveld Lelystad.

    Ik krijg zelf het idee dat de politiek kiest voor punt 2 en 3 en dat betekent dat er een beleid wordt ontwikkeld op basis van emoties en economische belangen.
    Het begrip ‘natuur’ wordt zo buiten spel gezet.
    En ja, hoe noem je dan zo’n beleid?…. ‘ Politiek Zwabber Beleid’ ?.

    De zogenaamd ‘wijze’ mensen, waar u over schrijft, vergelijken veelal de dieren van de OVP met hun eigen gedomesticeerde vee, weide dieren, staldieren, huisdieren etc. …..en zijn daardoor de ‘feeling’ met de natuur BUITEN hun stallen kwijtgeraakt. Zij zijn niet meer in staat om dieren gewoon dieren te laten zijn….zij willen zich bemoeien met dieren die niet in stallen leven …die niet op een stukje weiland staan en die niet afhankelijk zijn geworden van de mens ….omdat zij juist in vrijheid leven.
    Zo simpel is het eigenlijk ….maar of de grote grazers in de OVP ook maar IETS hebben aan dergelijke overgedoseerde bemoeienis van de mens ?……
    ……ik denk het niet.

  • Lis
    12 augustus 2018 om 00:05

    Volgens mij moet de vraag zijn hoe ze er mee om kunnen gaan, gezien de mogelijkheden die ze hebben/ ontberen.

  • Muis
    11 augustus 2018 om 21:25

    Beste boswachter.

    Niet geheel begrijp ik alle natuurbeleid-beheerders in Nederland, vandaar een aantal vragen.

    In de OVP is altijd water te vinden en u schrijft fantastisch over het funktionele waterverbruik van de paarden en de runderen. Maar u schrijft niet over de OVP-edelherten, hoe zij met dat water en warmte’ om gaan. Is dat omdat de edelherten op de afschotlijst staan?

    Het is geheel normaal dat in vele meestal omheinde bosgebieden door jagers middels richtcijfers grofwild geschoten mag worden afhankelijk van het daar heersende natuurbeleid. Maar hoe heet nu eigenlijk zulk een beleid? Want het is toch niet ten gunste van het wild, niet ten gunste van het bos, maar altijd ten gunste van de economie. Immers het vlees daarvan afkomstig wordt met de kerst grof verkocht en gegeten. Is dat bos-, kerstdis- of jachtbeleid?

    Bij de OVP moeten er binnenkort 100den edelherten geschoten worden, omdat volgens de ondeskundige commissie van Geel anders de schade voor de OVP als vogelgebied te groot wordt, toch ? In feite niets anders dan economisch belang, want er zaten amper echte’ deskundigen in de commissie, vnl. alleen belanghebbenden ! (lezen die ook dit blog?) In ieder geval ‘dierenwelzijn’ wordt bij de OVP dán met voeten getreden . Immers zo een groot aantal dieren in korte tijd doden , dat is een kompleet slagveld. Komen dan ook de bewuste commissieleden de dode dieren oprapen? Worden de gedode edelherten dan ook als kerstdis opgevoerd ?

    AL die grote edelherten halen ook nu’ hun voedselvocht , nog op hun manier uit het OVPgebied om te overleven. Als straks de door de commissie van Geel te verantwoorden jacht-moordpartij begint, stuiven dan ‘alle’ edelherten linea recta het ‘natte’ rietgebied in? Mag dan ook de pers alle 100den te doden edelherten filmen/fotograferen ? Fijne uitstraling naar het buitenland. Alle andere’ grote grazers welke mogelijk in paniek raken van het afknallen , worden zij apart beschermd?

    In een ander natuurgebied zag ik vandaag Schotse Hooglanders heerlijk tot aan hun buik in het water staan. Ook een aantal van hen waren bepaald niet opgevet te noemen doch zij lagen rustig van hun omgeving te genieten en deden het rustig aan, zoals ook vele andere plant- en dierorganismen. Geen tegenstanders die het vetpercentage meenden te moeten opmeten.

    De dode magere vos
    werd door mensen’ gemeden en door kraaien verder opgesoupeerd.

    Boswachter , wat is er toch met vele zogenaamde wijze mensen aan de hand’ in dit zomerse OVP-land ?

  • Tea
    11 augustus 2018 om 18:51

    Ja, vroeger hielden de mensen van lekkere dikke babies…..dat was pas gezond, dacht men altijd.

    Totdat bleek dat dat helemaal niet het geval was….integendeel.

    Lees even de bijdrage van Mikal over het verschil van INTEREN en OPVETTEN!!
    Te vinden op één van de vorige blogs.
    Heel interessant.

  • Corrie
    11 augustus 2018 om 17:50

    En wat steken de botten van de Heckrunderen prachtig uit, in dat lange gras ?
    Zijn al goed opgevet voor de winter ?

  • Aad
    11 augustus 2018 om 09:31

    “Overigens er is nooit een gebrek aan water in de Oostvaardersplassen”, Vreemde opmerking als je vorige blog gaat over de drooggevallen slikken wat in ruim 30 jaar niet is gebeurd en voor het gemak de uitgedroogde poelen met de stervende vissen vergeet.

    Is Henk Luten niet die dierenarts die tijdens een gesprek in Langs de Lijn en Omstreken heeft gezegd dat nadat Staatsbosbeheer de opdracht had gekregen om de grote grazers in de OVP bij te gaan voeren dat dit volgens hem een zwarte dag was voor de natuur?

    Afgelopen voorjaar zijn er meer dan 3200 dieren gestorven als gevolg van voedseltekort. Hoeveel dieren waren er nog meer gestorven als de Provincie geen opdracht had gegeven?

    Was deze dierenarts niet op de hoogte dat volgens ICMO 2 de dieren niet langdurig aan honger mochten worden blootgesteld of dat de grote grazers moesten worden bijgevoerd, als:

    – essentiële voedingsstoffen (zoals mineralen) ontbreken of onbereikbaar zijn,
    – er vanwege onvoorziene (uitzonderlijke) omstandigheden (bijvoorbeeld overstroming)
    grote (massale) sterfte dreigt (een zogenaamde crash).

    Zie punt 4.8 ( ECLI:NL:GHARL:2017:3122)

  • Tea
    10 augustus 2018 om 22:01

    Het is ook een hele natuurlijke en logische oplossing….

    En wat doe wijzelf ??….. We nemen een duik in zee, het zwembad….of bengelen met onze voeten in het water…..

    Precies hetzelfde dus.

    Wij nemen zelfs ook modderbaden….. schijnt ook heel gezond te zijn…..EN!! …je wordt er mooi van……zeggen ze.

    Nou de paarden in ieder geval wel….. 🙂

    Maar nu een beetje regen….. Ook van harte welkom.

  • koen de smet
    10 augustus 2018 om 20:42

    in noord afrika, meer specifiek het merengebied van het nationaal park van El Kala, staan de primitieve runderrassen heel de zomer met hun buik in het water en zorgen zo voor afkoeling. heckrunderen en “brunes de l’atlas’ reageren dus op dezelfde manier op temperaturen boven 30°. in de meren van de Sahel doen de lokale zebu’s ook hetzelfde

  • Tea
    10 augustus 2018 om 10:54

    Metamorfose van een Konick !!

    Hoe je in een paar tellen veranderen kunt van een ‘blonde schone’ Konick paard in een ‘mooie knappe’ zwarte Fries!
    Wat een enig filmpje.

    En de uitleg van de heer Luten toont wederom aan: wij hoeven de dieren niets te vertellen…..zij weten het zelf wel: een modderduik doet wonderen ! 🙂

    • Joke
      10 augustus 2018 om 15:46

      Als je in sprookjes geloofd is het zeker geweldig

  • Ciska
    10 augustus 2018 om 09:29

    Wat een geweldig filmpje!

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog