www.boswachtersblog.nl/ Oostvaardersplassen

Zon en droogte, wat heeft dat voor invloed op de grote grazers?

25 juli 2018 Boswachters in Oostvaardersplassen

Door het aanhoudend warme weer in Nederland is het Nationaal Hitteplan geactiveerd. Een oproep om extra goed te zorgen voor kwetsbare mensen. Verschillende vragen bereiken ons over de dieren in de Oostvaardersplassen. Hebben zij voldoende wel water tot hun beschikking? Is er voldoende beschutting? En hebben zij voldoende te eten bij deze droogte?

Net als in andere periodes met extreem weer , hebben grotere zoogdieren het ook tijdens langere tijden van droogte moeilijker. Maar de natuur kan tegen een stootje. In de Oostvaarderplassen is voor de grazers nog voldoende water te vinden. Het waterschap Zuiderzeeland heeft onlangs het peil van de Hoge en Lage Vaart in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland met 10 cm verhoogd. Hierdoor blijft water in de vaarten en tochten langs en door de Oostvaardersplassen stromen en beschikbaar. En zijn er genoeg plassen en poelen verspreid over het hele gebied waar de grazers kunnen drinken. We zien dat de dieren gebruik maken van de verschillende poelen.

Niet alleen op de hoeveelheid water en de bereikbaarheid ervan blijven we alert, ook de kwaliteit ervan is belangrijk. In warme perioden kan er algenbloei optreden. Sommige algen zijn giftig en zorgen in de zomer voor veel overlast. Denk daarbij aan vissterfte maar ook dode eenden. In de Oostvaardersplassen houden we goed in de gaten of er algengroei optreedt. Als we situaties aantreffen met dode eenden die kunnen duiden op blauwalgen laten we het waterschap Zuiderzeeland aanvullend onderzoek doen of het hier om giftige soorten gaat. Dat heeft zich deze zomer nog niet voorgedaan. Mochten er dode eenden in het water worden aangetroffen dan worden die waar mogelijk opgeruimd om te voorkomen dat er botulisme gaat ontstaan. Botulisme kan ernstige gevolgen hebben voor de dieren.

De grote grazers zoeken steeds de open vlaktes en drinkwaterplekken op. Wat opvalt is dat de bosgebieden aan de randen zoals het Kotterbos niet bezocht, terwijl deze wel toegankelijk zijn voor alle grote grazers. In de winter zijn daar vooral veel heckrunderen te vinden. Waar de mens graag beschutting zoekt tegen de zon onder bijvoorbeeld een parasol hechten edelherten, paarden en runderen blijkbaar meer aan de koelte van het water en de wind op de open vlakte. Ze hebben daarbij ook minder last van de insecten die vooral in de bossen hangen.

En het eten dan? Ook dat is voldoende aanwezig. Hier schreef boswachter Mikal samen met Tanja vorige week een blog over.

 

reageren

geef een reactie

  • Corinne Polpe
    27 juli 2018 om 19:16

    @Beste boswachter Mikal,
    Wat gaan jullie doen aan de drinkwatervoorziening van de grote grazers, nu er een massale vissterfte is geconstateerd in de poelen van de Oostvaardersplassen? Sorry, dit lijkt me verre van gezond door bacteriële besmettingen? Graag, hoor ik hier een mailtje over? Grote grazers groet + een
    prettig weekend, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    27 juli 2018 om 17:59

    Beste allemaal,
    er is een nieuwe blog van SBB over”dode vissen in de Oostvaardersplassen “!
    Ja, daar kon je op wachten! Dus nog méér vies, vuil en verontreinigd drinkwater voor de grote grazers!……..
    Groet, Corinne Polpe

  • Poema
    27 juli 2018 om 01:16

    Corina,

    Een beetje laat, maar even een reactie op jouw bijdrage van 25 juli van 21.30u.

    Ik begrijp echt die reactie van jou niet en waarom je mij ‘beschuldigt’ van ‘wat klets je nou’.

    Ik weet niet of je goed gelezen hebt wat ik heb geschreven aan de heer Eggermont.
    Dat was nl. dit: dat wij Nederlanders niet gewend zijn om de natuur ( het water) zijn gang te laten gaan.

    En wat zeg jij?: als we het water niet hadden ‘aangepakt’ bestond heel Flevoland niet.
    Daar heb je geheel gelijk in….en dat is precies wat ik daar eigenlijk beweer…..

    Alleen ik ‘zeg’ daar nog bij dat dóórdát wij eeuwenlang gewend zijn om het water te beheersen en te temmen! , zijn wij het geheel afgeleerd om de natuur zijn gang te laten gaan.
    Dat laatste daar kun je misschien niet met mij eens zijn…..maar het verwijt dat je mij daar maakt klopt niet, want ik zeg gewoon wat jij ook zegt, maar dan in andere bewoordingen.

    • Corina
      27 juli 2018 om 08:23

      Poema,
      Dan heb ik dat verkeerd begrepen.
      Dus sorry voor mijn reactie dan

    • Poema
      27 juli 2018 om 13:22

      Corina,

      Oké….dank je wel.

  • Poema
    26 juli 2018 om 23:48

    Sylv,

    Je reactie van 22.45 uur.

    Ik zal niets zeggen……alleen: 🙂 🙂 🙂

    Groeten

  • Corinne Polpe
    26 juli 2018 om 21:21

    Caroline,
    als jij verstand zou hebben van het Jacobskruiskruid , dan moet jij de eerste zijn dit giftige kruid in de Oostvaardersplassen gaat uitroeien!……
    Ik maak morgen een ? foto van je! En die plaats ik op alle digitale sites! “You ‘re a hero”! Welterusten, en droom maar lekker verder!……….

    • Sylv
      27 juli 2018 om 00:08

      Overigens Corinne,

      Er zijn onderzoeken geweest middels o.a. Ark No, (Leo Linnartz) en mogelijk schrik je je nu niet een ‘dwarsgebakken madeliefje in gelei’,…….
      doch het is gebleken dat
      o.a.
      Galloways, Schotse Hooglanders, Limousinrunderen, Konikpaarden, en Wisenten, o.a. planten en/of onderdelen eten van :
      *Grote Bereklauw
      *Balsemien,
      *Watercrussula
      *Amerikaanse Vogelkers

      Het is zelfs gebleken dat volwassen dieren het zelf aan hun jongen leren

      Terwijl bij ingeschaarde dieren met name bij de jonge dieren in de zin van voedselmogelijkheden , het leervermogen beduidend minder was.

      Ook de mens leert zijn jong’ veelal gezond te eten.

      Het verschil zit um toch echt wel in Mc Donaldsachtige mogelijkheden .
      Die mogelijkheden hebben de wilde grote grazers (gelukkig) niet.

      En AL die soorten ook elders, hadden het vandaag ‘allemaal’ met die hitte ontzettend te verduren.
      Geen 1 soort in geen enkel ander gebied uitgezonderd.

      grt
      Sylv.

  • Poema
    26 juli 2018 om 18:32

    In Geheel ! ….ik herhaal het even, in Geheel! Nederland is gewaarschuwd voor blauwalg.

    Ga alsjeblieft SBB van de OVP dáár nou ook nog niet de schuld van geven.

  • Corinne Polpe
    26 juli 2018 om 17:22

    Caroline,
    hartelijk dank voor jouw bericht met een betrouwbare, eigen ogen, waarneming!
    Blijf ze doorgeven alsjeblieft? Niet iedereen aan deze blog woont in de buurt van de Oostvaardersplassen! Met een hartelijke grote grazers groet, Corinne Polpe

    • caroline
      26 juli 2018 om 18:12

      Ik woon op 1,5 uur rijden van de OVP.
      Misschien eens op mijn fb kijken?

    • Sylv
      26 juli 2018 om 22:54

      Gos Corinne,
      Als het je in je veroordelingen uitkomt dan is een eigen ogen-waarneming dus wel betrouwbaar.

      Dank je wel , dan hoeft er over mijn waarnemingen ook niet meer gekissebist te worden .

      Maar wat nóg mooier is dan is er ook geen muggenzifterij meer door jou over de waarnemingen van SBB

      Hallelujah 🙂

      grt
      Sylv

    • Niek L
      27 juli 2018 om 09:49

      Sylv, je snap het nog niet helemaal, er is groot wantrouwen tegen SBB, dus nee, we geloven ze niet op de mooie blauwe ogen.
      En aangezien jij hun fan bent, vertrouwen we jou ook niet.
      Overigens heb ik erg weinig ooggetuigenverslagen van jou gelezen.

    • Niek L
      29 juli 2018 om 15:43

      Sylv,
      Ik lees veel meningen van je je, maar of dat ook ooggetuigeverslagen zijn, geen idee.

  • Poema
    26 juli 2018 om 16:31

    Sylv,

    SoortenNL zitten bij het ‘Collectief’ aangesloten met nog 6 of 7 andere organisaties, waaronder ook de Dierenbescherming.
    Zoals je weet reageren zij ook richting de politiek en pleiten inderdaad vóór de OVW.

    Gelukkig.

    Groeten

    • Sylv
      26 juli 2018 om 22:43

      Ja Poema, : Collectief.

      KHad een andere zin als laatste doch veranderde dat en zag SoortenNL even over het hoofd. Nadien stond het er natuurlijk enigszins dom uit te zien 😉

    • Poema
      26 juli 2018 om 23:37

      Sylv,

      Ik dacht ook al dat jij zeker van dit collectief op de hoogte zou zijn.

      Ik houd dat ‘Collectief’ wel in de gaten…… En hoop dat ze een grote inbreng kunnen betekenen voor de OVW.

      Groeten

  • Poema
    26 juli 2018 om 16:26

    Volledig mee eens Soraya !!!

    Op afstand kritiek hebben ….. Makkelijker kan het niet!

  • Soraya
    26 juli 2018 om 16:16

    Toch elke keer weer mooi om in de reacties te lezen dat mensen die het gebied niet kennen en te weinig over de dieren en planten weten, wel een mening hebben. Wat een boswachter of andere expert ook schrijft, feiten doen er niet toe. #vermoeiend #negativiteit

    • Corina
      26 juli 2018 om 18:28

      Mag ik vragen Soraya, hoe jij kan beoordelen dat mensen het gebied niet kennen.
      En vanwaar haal jij de informatie dat mensen te weinig weten van dieren en planten mij en mijn achtergrond ken je beslist niet, maar ws ook niet die van de andere.

  • caroline
    26 juli 2018 om 15:50

    Madeliefjes? Op 1 hand te tellen. Prachtig filmpje van de paarden… ze eten riet! Geen gras. Dat is er niet of nauwelijks en inmiddels verbrand. Het waterpeil is inmiddels 1 meter gezakt. Daardoor steile kanten. Inlaat water: als er doorstroom ZOU zijn, zou het bij de uitlaat er weer uitstromen hetgeen niet het geval is. Op de meeste plaatsen is het water tussen de 10 en 40 cm diep. Hele stukken zijn al drooggevallen. Ik ben geen toetsenbordridder maar loop regelmatig daar in het gebied. Ook op de grote vlakte. Bosgebied? Alleen het achterste gedeelte van het Kottersbos is toegankelijk voor de GG. Maar daar is geen drinkwater wat voor ze toegankelijk is. Straks in de winter wanneer het JKK verdordt is, eten ze het wel. Dan is het nog steeds schadelijk. Grote grazer die dan dood gaan of afgeschoten worden, gaan in de kadaverbak. Heb jullie geen enkel kadaver apart mee zien nemen. De kadaverbakken worden overgeheveld in vrachtwagens van Rendac.

  • Corinne Polpe
    26 juli 2018 om 14:49

    Corina,
    Dank je wel voor je bericht! Bijzonder, dat zeg ik ook al steeds, dat de natuur niet zijn eigen gang gaat! De mens maakt er een “zooitje” van! M.a.w. de mens maakt wat de natuur nu is! We zijn de natuur aan het afbreken! De Antarctica smelt, de gletsjers smelten en worden toegedekt om het smelten te vertragen! We halen de klimaatdoelen niet, maar hupsakee Airport Lelystad moet én zal nóg groter etc. etc.! Zo kan ik nog wel even doorgaan! Ja, en de dieren zijn de dupe! De mens heeft niet door, dat hij zijn eigen nest (de wereld) aan het bevuilen is!……….
    Groet, Corinne Polpe

    • Corina
      26 juli 2018 om 15:25

      Corinne,
      Helaas maar al te waar
      Gr. Corina

  • Corina
    26 juli 2018 om 14:28

    De overkoepelende organisatie SoortenNL waar ook SBB onder valt pleiten inderdaad voor meer aaneengesloten natuurgebieden.
    Zodat dieren o.a. kunnen migreren naar een plek waar nog voedsel voorhande is.
    Een opvallende uitspraak vond ik ook wij mensen hebben er voor gezorgd dat het de natuur zo slecht gaat.
    Dus ingrijpen in de natuur met kunstgrepen is daarom gerechtvaardigd.
    Dat geeft toch hoop voor de toekomst.
    Want ook de OVP heeft te handelen met de waterstanden en achteruitgang van de vegetatie.
    Helaas valt ook op dat men zich het meeste zorg maakt om de beestjes die met uitsterven worden bedreigd, zoals vlinders, en vissoorten er worden kunstmatige tuintjes aangelegd.
    Deze worden zelf beschermt zodat hongerige grazers er niet bij kunnen
    Het leed wat grotere soorten ten deel valt komt echter niet aan bod.

    • Niek L
      26 juli 2018 om 18:09

      En dat is exemplarisch….helaas….

  • Sylv
    26 juli 2018 om 08:59

    Probleem Niek L?

    Al was het maar dat je expres over informatie heen leest, of ten goede van je zelf en je achterban keert, om toch vooral SBB continue tegen het licht te houden als ondeskundigen.

    Je kunt het heus met ze oneens zijn.
    Doch fatsoen is ook een begrip wat je iets genuanceerder uit mag leggen.

    Overigens is er een nieuwe landelijke organisatie opgestaan waar ook Sbb in vertegenwoordigd die voor verhoging van de landelijke waterstand is en het aan elkaar koppelen van natuurgebieden..
    SoortenNL!

  • Poema
    26 juli 2018 om 02:46

    Het gebrek aan jouw vertrouwen in de boswachters …is Sylv.s probleem.???
    Wat een vreemde opvatting.

    Het lijkt mij dat hier een paar mensen grote problemen hebben met zichzelf….en hun eigen frustraties botvieren op de boswachters.
    En hier nu zover in gegaan zijn, dat er geen weg meer terug is voor hen….

    En dan beweren de boel graag op scherp te willen zetten’… !!?????

    Scherp????….wat dacht je van afbraak????…….

    Die zgn. ‘scherpheid’ leidt tot helemaal niets…… Alleen maar afbraak.

    Mikal laat foto’s en filmpjes zien van gisteren, vandaag, morgen etc. Geeft er zoveel mogelijk toelichting bij …..
    En dan heb je het onfatsoen om haar nóg zo denigrerend te antwoorden….
    En dan nog al die zogenaamde ‘beleefde’ vragen met die stiekeme lelijke ondertoon omdat je SBB en de boswachters nog steeds het liefst flink ‘onderuit’ zou willen halen….

    Je bent gewoon op hun ‘afgang’ uit….en helemaal niet op ‘de boel scherp houden’.

    Ga eens écht nadenken….en ga je ‘kritiek’ eens baseren op je eigen waarnemingen ipv. alle info van derden als dé waarheid aan te nemen.

    Wees flink en ga inderdaad eens 5 of 6uur rijden om zélf in de OVP te gaan kijken ipv. al je ‘kennis’ uit rapporten en links en mensen te halen , die sowieso anti de OVP zijn, op dit blog te spuien als zou dat dan de enige waarheid zijn.

    Vergeet niet Niek…het is jóuw frustratie en waarheid die je hier ventileert…niet dé waarheid,

    Waar is trouwens die veel mildere toon van ene Niek L/ Nyncke gebleven???
    Wat voor ’trick’ was dat???
    Over vertrouwen gesproken……

  • Niek L
    26 juli 2018 om 01:32

    Sylv
    Waar lees je dat ik verwacht dat er nu gras groeit?

    En waar schrijf ik de afgelopen weken dat ik denk dat het niet extreem is?

    Maar ik houd de boel graag op scherp…. omdat ik geen vertrouwen heb in de rewilding waar ze ietsje te graag tegen beter weten in, aan vast willen houden.

    Tja en ik wil geen boswachter van Staatsbosbeheer worden.
    Al is het maar omdat ik geen vertrouwen in ze heb.

    Dat je daar moeite mee hebt, is jouw probleem.

    Maar ik ben erg benieuwd wat ze met het aanbod van 401 vrijwilligers gaan doen.
    Zeker omdat in omringende landen er een boete op staat, als je de wei niet ontdoet van jkk.

  • Poema
    26 juli 2018 om 01:27

    Ga vooral zo door Sylv….

    Groot gelijk heb je.

    Want je weet toch: ‘ Zolang als je moet vragen, wéét je het gewoonweg niet. 🙂 ‘……

    Maar ja…het stáát zo interessant….. Net of je er verstand van hebt…
    En vooral ook weer die steken onder water richting de boswachters ….. Over water gesproken !!
    Het was even ‘rustig’ …maar ja….een vos en zijn streken …..die verliest ie niet.

    ( ik denk zomaar dat deze verwijderd gaat worden !! 🙂 ….)

    Groeten

  • Sylv
    26 juli 2018 om 00:37

    Moeilijk soms voor sommige mensen beste Poema,
    om met dit zonnige droge weer,
    de vraag wat heeft dat voor invloed op de grote grazers ,
    daar op dit blog mee om te gaan.

    Punt is de ‘zonzijde” telkens maar weer te ontdekken, doch soms trekt er een mate van bewolking net iets te snel voorbij.

    Grt
    Sylv

  • Sylv
    26 juli 2018 om 00:17

    Waar ik benieuwd naar ben Niek L. en Corinne P,
    dat is wanneer jullie nu eindelijk’ eens ophouden te denken dat jullie het gras van de OVP wel horen groeien en alle andere hier op dit blog niet’.

    Overal in Nederland , zelf in half Europa, daar hebben we met een ontzettend warme extreme zomer te maken…..

    Overal hebben we met extreme weersomstandigheden te maken.
    Vele planten en dieren hebben het ontzettend moeilijk in deze tijd

    I.p.v zelf eens te gaan kijken bij de OVP zodat je de beschrijvingen van boswachter Mikal kunt : “Zien’ ,
    slaan jullie op de grote ‘wij-weten- het beter-trom’ doch jullie kunnen totaal geen maat meer houden…….

    Alles wat je hier aan Sbb-informatie krijgt,
    ongeacht of het gaat om de fauna, flora, zon, droogte of noem maar op
    wordt door jullie betwijfeld .
    Vervolgens wordt er door jullie in de zogenaamde geinteresseerde lezersvorm van dit blog, toch opnieuw steeds achterbaks tegen de schenen van SBB geschopt.

    Over ‘krampachtig gelikt” gedrag gesproken…Zo gemeen!

    Openlijk ?
    Neen, want het is bepaald geen eye-to-eye-situatie.
    Jullie leggen heel onpersoonlijk jullie frustratie’s hier neer .
    Tot op zekere hoogte heus te billijken, doch ‘punt is … ‘ ook jullie hebben de wijsheid niet in pacht, anders zouden jullie sowieso niet zo veel vragen stellen,

    Het is een hele ongelijkwaardige situatie

    Mijn advies: Volg aub een opleiding als boswachter en solliciteer bij de OVP, Als je dan aangenomen wordt “dán heb je tenminste recht van spreken voor de volle 100%.
    SBB doet zun ”pokkebest’ om er voor plant, dier, mens te zijn en mocht je ooit aangenomen worden ‘als” SBB-boswachter, dan mag je hopen met mensen om te kunnen gaan, die nog wél een greintje geduld en respect voor je hebben .’
    Succes met je opleiding.

    grt
    Sylv.

  • Poema
    25 juli 2018 om 20:50

    Frank Eggermont,

    Zon, droogte, voedsel etc. in de OVP!

    Ik ben het geheel met u eens. …..ik heb het zelf ook diverse keren genoemd:
    DE Nederlander kan het niet laten om alles onder controle te houden en is er niet aan gewend om de natuur ( het water!…bijv.) zijn gang te laten gaan.
    Daarom worden straks vanaf 2019 jaarlijks grote grazers afgeschoten om aan het ‘plafond’ van maximaal 1500 dieren te voldoen.

    Alles wat u noemt heb ook ik in vorige blogs ook aangekaart….

    Wat opvalt is dat menig reactie over de OVP, de grote grazers, beschikbaar water, voedsel etc. gebaseerd zijn op informatie uit de ‘derde hand’ …en dus van anderen en niet op basis van de eigen persoonlijke ervaring, waarneming.
    Dat vind ik toch wél een belangrijk punt om even te noemen.
    Het kan zomaar een vertekend beeld geven over de werkelijke situatie in de OVP.

    Ik persoonlijk ga toch liever af ga op de mensen, de boswachters die dagelijks aanwezig zijn in de OVP en die ons up-to-date informatie kunnen geven.
    Zoals hier op hun blogs.

    Ik noem als ( meegemaakt) voorbeeld hoe wij mensen dieren steeds weer willen ‘vermenselijken’: ….Een constante klacht over ‘ die arme dieren in die hitte op die open vlakte…dat zou niet mogen’
    En ziehier: de boswachter beschrijft dus dat de dieren beschutting kunnen zoeken maar daar blijkbaar geen behoefte aan hebben..en midden in de warme zon op de open vlakte gaan staan.

    Diezelfde persoon klaagde over paarden ( niet in de OVP!) die in de modder en in de regen stonden….. Een ‘schandaal’ .
    Maar wat bleek: een hek stond open, zodat de paarden daar op het groene gras konden staan…. Er was ook een loods met een afdak aanwezig, zodat de paarden droog konden staan….
    Maar nee….deze dieren verkozen de modder en de regen boven het gras en de beschutting.
    Dat was voor mij dus duidelijk: de dieren gaan hun eigen gang en weten het veel beter dan wij.

    En dat waren dan nog gedomesticeerde dieren!

    Dus ik kan me zo voorstellen dat wij mensen de grote grazers van de OVP al helemaal de les niet hoeven te lezen.

    Nogmaals: ik ben het geheel met u eens.

    • Corina
      25 juli 2018 om 21:30

      Poema
      Als we het water in het verleden zijn gang hadden laten gaan, bestond heel flevoland en ook andere delen van nederland niets eens.
      Dus wat klets je nou

    • Mammoet
      26 juli 2018 om 01:35

      Mevr. Corina,

      Sterker nog mevr. Corina, …over zon en droogte gesproken, er zijn tijden geweest dat ‘mijn’ soort dwars over de droge bodem van de Noordzee zwalkte, om bij onze neighbours te kijken ”wat” zij die dag te eten hadden.

      ‘Toen” was er tenminste nog nabuurschap,

  • Astrid Damstra
    25 juli 2018 om 20:06

    Hoi Niek,
    Ik had vragen en opmerkingen over de kwaliteit van het water in het algemeen, na metingen van waterschap. Niet specifiek over de paarden hoor!
    Mooi dat filmpje met die paarden, echt hoor, zou er zo m’n trekkerstentje een paar weken tussen willen zetten om dat gedrag te bekijken. Prachtig.

    Verder sterkte voor iedereen verder die last van de hitte heeft, typ dit tussen administratieve verplichtingen door, met voeten in teiltje water. Aan de linkerkant drinkt de hond er uit, aan de rechterkant de katten.
    (O jee, duidelijk off topic info, maar wel gezellig zo…:-) )

  • Corinne Polpe
    25 juli 2018 om 19:57

    Frank Eggermont,
    de natuur(?) gaat zijn eigen gang! Nee, beste Frank, de natuur gaat niet zijn eigen gang! Alles wordt bepaald hoe mensen met de natuur wensen om te gaan! Je kunt dieren ondergeschikt achten aan de mens! Maar dat is volstrekt absurd! Zelfs het allerkleinste micro organisme maakt deel uit van die natuur! Het vervelende is, dat de mens denkt/leeft, dat hij het alleenrecht heeft op die natuur! Dit is eveneens van toepassing op het volstrekt krankzinnige idee in de Oostvaardersplassen van z.g. wetenschappers (?) Frans Vera en Han Olff)! M.a.w. de domme mens denkt te kunnen bepalen hoe de natuur er moet komen uit te zien! ‘Maar de realiteit is precies andersom! Als je het kleinste niet kunt zien, heb je géén zicht op het allergrootse, alles omvattende verband, hetgeen de natuur werkelijk is!…….
    Groet, Corinne Polpe

    !…….
    Groet, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    25 juli 2018 om 18:17

    Lieve schat Mikal,
    ten eerste, dit is beslist niet denigrerend naar jou bedoeld! Maar zeg nu zelf, was het summiere gedeelte van het Kotterbos ter beschutting voor die enorme hoeveelheid aan grote grazers in de Oostvaardersplassen winter 2017/2018 , niet totaal inadequat, lachwekkend, en volstrekt niet gerelateerd aan het uitgangspunt van een diervriendelijke levensbehoefte ter overleving van de grote grazers in barre winterse omstandigheden ? Ik hoor het graag van jou? Groet, Corinne Polpe

    • Boswachter Mikal
      26 juli 2018 om 09:36

      Los van wat ik denk, is het plan voor de toekomst (advies) heel anders. En zoals gezegd wordt er nu over de uitvoering van het nieuwe beleid hard nagedacht, zodat we dit z.s.m. op een zo goed mogelijke manier kunnen uitvoeren.

  • G. Meijer
    25 juli 2018 om 18:16

    Jullie moeten een sprookjesboek gaan schrijven!
    Het is daar net een 5 sterrenhotel?

    • Corina
      25 juli 2018 om 20:23

      Als jij dat vindt, kan jij het het beste schrijven.

  • Corinne Polpe
    25 juli 2018 om 16:04

    P. S. boswachter Mikal.
    zowaar heb ik in je aangeleverde filmpje een paar madeliefjes kunnen ontdekken!
    Ja, ik was echt helemaal van de wereld!
    Helaas, géén boerenwormkruid! Vandaar mijn vraag over mogelijke bestrijding van worminfecties! Groet, Corinne Polpe

    • Janine
      26 juli 2018 om 00:03

      Dit was een oud filmpje ,of hij heeft de paarden naar het groene gras gedreven.
      En na het filmpje weer terug naar het horrorgedeelten.
      En onder het filmpje 24 juli gezet .
      Hoe echt lijkt het dan !

  • Ruud van Amersfoort
    25 juli 2018 om 15:49

    Hallo,
    Tot mijn grote spijt zie ik op U site geen nieuwe data voor de meeloopronde’s in de Oostvaardersplassen. Is deze activiteit na 2 data alweer gestopt ? Zou graag een datum van U ontvangen want ik ga dolgraag mee.

    Groet,
    Ruud van Amersfoort.

    • Sylv
      26 juli 2018 om 00:40

      Janine,

      Over leugenachtigheid van een blogger gesproken,!!

      ”Wanneer was je zelf voor het laatst bij de OVP ???

    • Boswachter Mikal
      26 juli 2018 om 09:33

      Beste Ruud,
      Er zijn nog geen nieuwe data bekend. We kijken ook nog naar hoe we dit in de toekomst vorm gaan geven. Zodra we hier meer duidelijkheid in hebben laten we dit hier en op de website weten.
      Vriendelijke groet,
      Mikal

  • Corinne Polpe
    25 juli 2018 om 15:48

    Beste boswachter Mikal,
    je vraagt erom, dus je zult het nu ook krijgen! Vraag: worden de grote grazers met deze hitte, behandeld tegen worminfecties? Of is het zoiets van “God zegent de greep”? Groet, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    25 juli 2018 om 15:21

    Beste boswachter Mikal,
    met dank voor het toe gezondene , je maakt er werk van! Misschien ben ik in een vorig leven een grote grazer geweest hoor? Want ik kan mij helemaal voorstellen dat een open vlakte, ondanks de brandende zon (meer openlijke vrije wind meestal), dus minder last van hinderlijke insecten én met de koeling van water, de voorkeur heeft bij de grote grazers met deze hitte!

    Ander verhaal: in de winter bij sneeuw, striemende hagelbuien, zeer zware vorst lijkt mij dat de grote grazers de beschutting zoeken van een bosomgeving? Is dat juist? Zo ja, is dit voldoende aanwezig in de Oostvaardersplassen? Zijn de omgeven bossen in en nabij van de Oostvaardersplassen, in de winterperiode allemaal toegankelijk?
    Zo ja, welke bossen zijn vrij toegankelijk voor de huidige populatie’s Heckrunderen, Konikpaarden en Edelherten? Ik hoor het graag van jou?
    Groet, Corinne Polpe

    • Boswachter Mikal
      25 juli 2018 om 15:52

      In de winter zijn de driehoek, groot deel van het oostvaardersbos en een deel van het Kotterbos open voor alle grazers. De afgelopen winter is het ‘rechter deel’ van het Kotterbos voor het eerst ook open gegaan voor alle grazers. Ze maken daar ook gretig gebruik van. Als de winter begint trekken veel dieren naar de randgebieden. Zodra het voorjaar wordt en de temperatuur oploopt gaan ze weer richting de vlakte, heb ik dit jaar ook zelf mogen zien.

  • Niek L
    25 juli 2018 om 15:08

    En gaan jullie ook externe, onafhankelijke mensen aan het woord laten over het voedsel en drink aanbod?
    Of is het alleen paar preken voor eigen parochie?

    Want helaas, er is veel kritiek, ook door ecologen en biologen, maar het is een onewayroad to (hell)
    Dus ik hoop hier ook wat dialoog met mensen met andere meningen terug te zien….en uiteindelijk is het STAATSbosbeheer en zou de groeiende groep mensen tegen dit beleid ook graag horen dat er iets gedaan wordt aan tunnelvisie.

    Want het gaat er natuurlijk niet alleen om DAT er water en voedsel is.
    Maar ook WAT er is.

    Tanja, werkt grotendeels voor jullie, dus helaas, niet betrouwbaar.
    Zoals ik ook elders las dat zeook in het Han Olff en Frans Vera kliekje hoort….dus tja, dan houdt het op.

  • Niek L
    25 juli 2018 om 15:00

    Er zijn nogal wat tegenstrijdige berichten, nl dat de 2 verbindingen naar Kottersbos niet open zijn ( of dat in ieder geval in de tijd dat ze gingen kijken niet )

    Is het gebied permanent open tot een bepaalde datum?
    Of enkele uren per dag?
    Is het vrij toegankelijk voor publiek?

    En dan de kwaliteit van het water, Astrid heeft het al een aantal keer ter sprake gebracht, maar de kwaliteit is niet zo goed iig voor de paarden, wat gaan jullie eraan doen?

    • Boswachter Mikal
      25 juli 2018 om 15:43

      Het deel van het Kotterbos wat het hele jaar open is voor grazers heeft geen hek. Dit is dus nonstop toegankelijk. Dit deel is afgesloten voor publiek (heckrunderen willen we liever niet tussen het publiek + het is rustgebied).

  • Edwin Langeberg
    25 juli 2018 om 13:36

    Mooi filmpje, maar waar hebben jullie zo snel dat Jacobskruiskruid gelaten waar heel de OVP en OVV mee vol staat?

    • Sylv
      25 juli 2018 om 13:51

      Beste Edwin
      Uh….heel de OVP en OVV mee vol staat.?
      Al dat andere groen” over het hoofd gezien Edwin?

      Sylv

    • Boswachter Mikal
      25 juli 2018 om 14:04

      Iedereen die op de verschillende uitkijkpunten het gebied bekijkt kan zien dat er delen in het gebied zijn waar veel, minder of geen jakobskruiskruid staat. Filmpje is gemaakt tegenover bezoekerscentrum de Oostvaarders aan de kant van Almere. Als je daar zelf eens gaat kijken, kun je met eigen ogen zien wat daar groeit.

    • Frank Eggermont
      25 juli 2018 om 14:23

      Hoewel jacobskruiskruid giftig is voor veel dieren, is het belangrijk voor bestuivende insectensoorten. Bijen, vlinders en zweefvliegen komen op het jacobskruiskruid af vanwege de nectar en het stuifmeel. Het kruid heeft dus ook een nuttig doel zeker in deze tijd dat genoemde insecten bedreigd worden

    • Niek L
      25 juli 2018 om 14:48

      Daar kun je ook andere planten voor gebruiken ( anders had er wel al eeuwenlang alleen maar JKK gestaan )

    • Frank Eggermont
      25 juli 2018 om 17:10

      Beste Niek L. Allereerst, de OVP bestaan geen eeuwenlang en de natuur heeft er voor gezorgd dat het Jacobskruid er groeit. Trouwens niet alleen in de OVP hoor, in het hele land breidt de groei van het kruid zich uit. Maar het is nu eenmaal een algemeen verschijnsel aan het worden dat zogenaamde natuurliefhebbers er moeite mee hebben dat de natuur zijn eigen gang gaat. Ook wel logisch omdat de natuur ook erg wreed kan zijn zoals afgelopen winter. Er zijn gebieden waar de mens reguleert maar vergis je niet, dat levert meer slachtoffers op dan in de OVP. Op de totale Veluwe wordt per jaar een veelvoud aan dieren gedood dan er afgelopen winter in de OVP gestorven zijn. Wat het jacobskruid betreft, de grazers eten het gewoon niet, niet in de OVP, niet op de Veluwe of elders. Het is ook de natuur dat er door een vergissing mogelijk een enkel dier zal sterven doordat er toch wat kruid in zijn eten is gekomen. Het klinkt hard maar het komt ook voor dat er mensen sterven door het eten van vergiftigde paddestoelen. Uit de hele commotie rond de omstandigheden in de OVP blijkt dat Nederland een te klein land is om te accepteren de natuur zijn gang te laten gaan. De drang van de mens om in te grijpen is daarvoor te groot in ons eigen belang

    • Niek L
      25 juli 2018 om 22:46

      Daar heb je een punt, de OVP bestaat niet eeuwenlang maar natuur wel.
      Overigens is de explosie JKK gestart nadat het ingezaaid is in bermen en zich vervolgens razendsnel heeft kunnen verspreiden.
      Weer zo’n grilligheidje van de natuur maar waar niet adequaat op wordt gereageerd, in omringende landen krijg je boete als je het niet verwijderd/uitsteekt.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog