www.boswachtersblog.nl/ Oostvaardersplassen

Eetgedrag van vrijlevende paarden in natuurgebieden

19 juli 2018 Boswachter Mikal in Oostvaardersplassen

Inmiddels ben ik bijna een jaar werkzaam als boswachter in de Oostvaardersplassen. Een jaar waarin ik ontzettend veel heb geleerd. Door gesprekken met ervaren collega’s, maar ook van mensen uit andere organisaties. Zo ga ik momenteel ook regelmatig met Tanja de Bode van FREE Nature op pad. Vanuit haar jarenlange ervaring als kuddebeheerder (runderen en paarden) en onderzoeker kan zij ontzettend veel over het gedrag de dieren vertellen. De afgelopen week hadden we het over het verschil in eetgedrag tussen gedomesticeerde paarden en paarden in natuurgebieden.

“Vrijlevende paarden in natuurgebieden eten anders dan gedomesticeerde paarden. Alleen al omdat zij de beschikking hebben over veel meer verschillende soorten planten. Variërend van smakelijk, tot sterk geurend of zelfs giftig. Toch weten vrijlevende paarden precies hun weg te vinden tussen al die soorten, elk met hun bijzondere eigenschappen. Ze weten niet alleen wat lekker is, maar ook welke soorten ze moeten vermijden of juist gebruiken.”

“Het lievelingskostje van de meeste paarden is toch wel gras. Vrijlevende paarden besteden een groot deel van de dag aan het grazen. Daarbij eten ze een grote variatie aan grassen, zegges en ook riet is bij de meeste paarden erg favoriet. In het Munnikenland nam een harem hun veulens mee het water in om aan de slootkant van het riet te smikkelen. Jong geleerd is oud gedaan! Meer richting de winter schakelen de paarden steeds vaker over op ruwere planten, zoals (dauw)braam, wilg en ruigtekruiden. Dat levert niet alleen voedingsstoffen, maar bij het verteren van die ruwe planten komt ook veel warmte vrij. Dat kunnen de dieren in de winter prima gebruiken.”

“Niet alleen de beschikbaarheid van vele plantensoorten is anders voor konikpaarden, ook hebben zij speciale fysieke aanpassingen om allerlei planten te kunnen eten. Paarden hebben een bot van  kraakbeen in hun lip, de alar cartilage. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit kraakbeen is bij konikpaarden, net als bij de przewalski paarden, zebra en ezel, anders van vorm dan bij tamme paarden. Dat komt omdat konikpaarden naast grazen ook browsen, knabbelen van bomen en struiken. Dat vraagt een veel flexibelere beweging van de lip. Ook de bespiering naar de lip is veel sterker ontwikkeld.”

We krijgen momenteel veel vragen over het jakobskruiskruid. Wat zijn jou ervaringen hiermee?
“In 10 jaar kuddebeheer heb ik nog nooit gezien dat paarden jakobskruiskruid eten. Niet alleen vanwege de geur- of gifstoffen, maar ook omdat jakobskruiskruid ontzettend onsmakkelijk is. Wel is er in een gebied één keer sprake geweest van jakobskruiskruidvergiftiging. Wat de precieze reden is geweest dat de dieren hier van het kruid zijn gaan eten, is nooit duidelijk geworden. Naar aanleiding daarvan is er bij meerdere kuddes bloed afgenomen en gekeken naar de leverwaarden. Bij alle andere kuddes is geen leverschade aangetoond. Dat beeld past bij de veldwaarnemingen dat de paarden het jakobskruiskruid absoluut vermijden. Wel eten ze tussen de planten door, op zoek naar eetbare en lekkere planten. Zolang die er voldoende zijn, is er voor de dieren geen reden om over te schakelen op giftige soorten.”

Behalve het eten van lekkere planten en vermijden van giftige exemplaren, maken paarden ook gebruik van heilzame soorten. Paarden met wonden maken bijvoorbeeld vaak gebruik van akkerdistel en madeliefje. Beide soorten zijn antibacterieel en helpen bij de wondgenezing. Een hengst met een wond at tijdens een onderzoek significant meer madeliefjes dan zijn ongeschonden soortgenoot. Van boerenwormkruid is bekend dat de dieren het eten zodra zij last hebben van wormen. En wilgen bevatten de stof salicylzuur, de werkzame stof in aspirine. Wilgen kunnen dus gegeten worden om hun pijnstillende werking. Als paarden beschikking hebben over voldoende plantensoorten, houden zij zichzelf gezond.“

 

reageren

geef een reactie

  • Edwin Longmountain
    7 augustus 2018 om 19:51

    Opmerkelijk dat jullie het nu over “vrijlevende paarden” in plaats van “wilde paarden” hebben. Zijn jullie er bij SBB er eindelijk achter dat jullie al die tijd onzin verkondigde en hierdoor op de burgers erg onwetend (lees: dom) overkomen?!

  • Niek L
    25 juli 2018 om 09:28

    Een andere prangende kwestie, waar ik de bron weer van gevonden heb:
    Joep Vlasakker, wildbeheer deskundige uit Limburg, ervaring met het verplaatsen van wild.
    Heeft plek in Azerbeidzjan voor de 980 edelherten!

    Dat zou toch erg mooi zijn als dat gaat lukken, ipv afschot!!!

    Mikal, ik hoop dat je dit bericht, ondanks dat het niet eens in grijs gebied valt, toch wil laten staan.

  • Niek L
    25 juli 2018 om 09:02

    Mikal, dit lijkt me toch echt een voedselkwestie:

    Corinne, ik denk niet dat er machines voor zijn.
    Daarom denk ik dat dit de zoveelste vergissing is, in omringende landen gebeurd het al langer, maar het lijkt er op dat SBB liever eigenwijs is dan slim.

    Ik begreep dat er een vrijwilligersgroep van 400 man staat te trappelen om de handen uit de mouwen te steken. Maar een beetje actie van SBB en Harold Hofstra zit er ziet in.

    Dus: nogmaals de vraag Mikal, het lijkt me toch echt een voedselvraag:
    Wat gaan jullie doen om te voorkomen dat de dieren het verdorde spul binnen krijgen?

    • Boswachter Mikal
      25 juli 2018 om 09:25

      Kom ik nog op terug. Ik kan natuurlijk aangeven wat hierboven al staat, maar gok zomaar dat jullie meer onderbouwing willen dan onze ervaringen of die van een medewerker van FREE Nature. Ik ben nu een aantal onderzoeken aan het doorspitten van een wetenschapper uit Engeland die hier meer op ingaat. To be continued. Kom ik op terug.

    • Niek L
      25 juli 2018 om 13:04

      Goed gegokt 😉

      Maar het gaat ook om het verdroogde, dat herkennen ze nl niet, terwijl wel de giftige stoffen erin blijven zitten.

  • Corinne Polpe
    25 juli 2018 om 07:37

    Beste Niek L,
    kan dat uitsteken ook machinaal gebeuren? Ik heb géén idee of daar machines voor zijn? Met de hand lijkt het mij onbegonnen werk! Mijn gedachte was omploegen en hopen op een strenge vorst, zodat het wortelstelsel bevriest! Dan is het mogelijk ook dood?
    Groet, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    24 juli 2018 om 20:30

    Mikal,
    Dank je wel voor het geboden filmpje!
    Dat stelt me gerust! Sorry, wél voor op dit moment hoor! Wat hierna, als er weer bittere tijden aanbreken qua voedselvoorraad? Dat is nog steeds een heikel punt?!……..Wordt daar voor de winter op geanticipeerd? Dat zou heel fijn zijn!…….

    Nu nog graag een filmpje van een kudde Heckrunderen en Edelherten? Ja sorry, ik ben een veeleisend mens! Dat komt niet uit de lucht gegrepen hé? Daar zijn bedroevend, bittere oorzaken debet aan! Maar nogmaals mijn hartelijke dank + een grote grazers groet, Corinne Polpe

    • Boswachter Mikal
      24 juli 2018 om 21:16

      Dank voor je reactie. Snap je, ken inmiddels je zorgen en standpunt. Ik ben een paar dagen vrij, filmpje van de runderen volgt dus binnenkort. Hier wel foto’s van vandaag: https://twitter.com/jokebijl/status/1021819314322763778?s=20
      Een van de kuddes stond circa 200 meter achter de kudde paarden bij een poel. Zowel paarden als runderen goed te zien vanuit het bezoekerscentrum bij Almere. In totaal lopen de heckrunderen nu in 3 kuddes. Edelherten is lastiger van deze afstand, die zijn schichtiger dan de runderen en paarden, maar als het lukt deel ik het hier.

  • Boswachter Mikal
    24 juli 2018 om 20:06

    Graag deel ik dit filmpje wat ik vanmorgen maakte in het veld ook even met jullie. De dieren kunnen zich dus vrij verplaatsen door het hele gebied en kiezen dus zelf waar ze willen grazen. De grote kudde bevond zich vanmorgen aan de kant van Almere:
    https://twitter.com/boswachtermikal/status/1021691604799774720

  • Corinne Polpe
    24 juli 2018 om 19:33

    P. S. Nog beter na het afvoeren: voor de winter omploegen en in het voorjaar inzaaien (grasmat met allerlei kruiden etc.) Ik weet zeker dat de grote grazers hier ontzettend blij mee zullen zijn!
    En een mogelijke “ontheffing” m.b.t. al dit gedoe in een Natura 2000-gebied, kan zo geregeld worden door het “bevoegd gezag”, c.q. de Provincie Flevoland!!!……
    Iedereen blij! Groet, Corinne Polpe

    • Niek L
      24 juli 2018 om 23:27

      Als het niet uitgestoken wordt, is over 2 jaar alles ermee overwoekerd…..

  • Corinne Polpe
    24 juli 2018 om 16:42

    Niek L,
    ik maak me daar ook zorgen over! Straks wordt het voedsel aanbod (als je over werkelijk voedsel aanbod zou kunnen spreken?) schraler, nou dan is het verdroogde spul natuurlijk aan de beurt!

    Kan die rommel niet gemaaid worden en met een opraper, afgevoerd worden? Oké, dan zit het wortelstelsel er nog wel in, maar dat zien we volgend voorjaar dan wel weer! Het is maar een optie hoor?
    Groet, Corinne Polpe

    • Niek L
      24 juli 2018 om 23:26

      Het wordt echt tijd dat er een verplichting komt het uit te steken ( uit te roeien )

    • Verhaar
      30 september 2018 om 07:49

      Zodra de kou komt en het JKK er nog staat in de grond trek het gif eruit. Dus laten staan is beter. Zodrs je het maait of eruit trekt terwijl het in de bloei staat dat slaat het inderdaad het gif op in de plant. Dus zodra het afsterft en daarna word gegeten is het gevaar geweken.

  • Astrid Damstra
    24 juli 2018 om 12:44

    Hallo Mikal,
    Dank voor de reactie met de vraag over hoefbevangenheid. Begreep dat anticonceptie voor de dieren nader onderzocht wordt, na verzoeken vanuit provincie.
    Kan me vinden in het argument van Tanja dat bevangenheid wordt voorkomen door niet te ruinen en merries een veulen aan de voet te laten hebben. Juist op de OVP, waar in de zomer rijk voer staat. Mijn vraag: hoe zit dat in andere beheerde gebieden, zoals in de duinen? Zou een anticonceptie pilot met paarden daar wél een optie zijn? (Armer voer, schraler enz.)
    En hoe zit dat met de herten? Wanneer de hindes gedart zouden worden, is dan bekend in welke mate dit van invloed is op het metabolisme?

    Kreeg een mail van je waarin benadrukt wordt dat deelnemers blog on topic moeten blijven, dus ik houd het nu even bij de voedingstoestand van de dieren.
    Dit dan met het getekende convenant tussen SBB en Provincie, dat ICMO2 vervangt in achterhoofd.
    Mikal, wat zijn de concrete uitvoeringsplannen om mineralentekorten (koper), dan wel stapeling (ijzer) aan te pakken?
    Dit heeft toch álles met voeding te maken, hoop dat deze reactie niet verwijderd wordt.
    Nog een vraag: Is het een overweging om met de nieuwe richtlijnen van Provincie het verdroogde Jkkruid weg te halen??

    • Boswachter Mikal
      24 juli 2018 om 20:10

      Hoi Astrid,
      Bedankt voor je vragen. Ik heb een blog over ijzer/koper op de planning staan voor over circa 2 weken, dan ga ik daar wat dieper op in.

      Het convenant is getekend, de uitvoering wordt de komende periode vastgesteld. Daar kan ik nu dus nog niks over zeggen.

      Je reactie is trouwens prima on-topic 😉

  • Niek L
    24 juli 2018 om 09:58

    Mikal,
    Wat gaan jullie doen aan de enorme hoeveelheden jkk, die nu behoorlijk verdorren en niet meer herkend worden?

    En is er een toekomstig beleid zoals in het buitenland, erop gericht de plant met wortel en al eruit te steken.

    Zien jullie de problemen die er aan komen op voedsel gebied?

    • Verhaar
      30 september 2018 om 07:52

      Als het JKK verdort terwijl het nog in de grond staat trekt het gif eruit via de wortels en verliest dus ook zijn kracht. Op het moment dat het dus groeit slaat het wel het gif op Als je deze uit de grond trekt of maait.

  • Poema
    23 juli 2018 om 22:42

    Mikal,

    Dank voor je reactie over de situatie van vandaag aan Karin….die zich, net als ik, ook wel zorgen maakt over de droogte en de hitte….. En uiteraard de gevolgen daarvan voor de dieren.

    Dit is tenminste duidelijke up-to-date informatie…..waaruit wederom blijkt dat wij de dieren niets voor hoeven te schrijven.

    Met deze hitte de beschikbare beschutting zoeken???,,,,welnee, we gaan gewoon op de vlakte staan midden onder de zon !!! :-)…waarom ook niet?….

    Gelukkig nog genoeg water en te eten en zoals ik al zei:

    Ik ga ook met mijn voetjes in het water zitten….. Net als de paarden…..Heel slim.

    Groeten

  • Poema
    23 juli 2018 om 19:29

    Ja Sylv,

    Iedereen en alles in de natuur heeft het momenteel moeilijk….en het wordt er de komende dagen niet ‘beter’ op….integendeel, steeds warmer

    Ook alle dieren hebben het niet makkelijk….wel of niet wild….een dode ekster als resultaat??

    Het zorgelijke voor de dieren, ook in de OVP, is de uitdroging van alle planten, struiken en bomen.
    Ik hoorde dat óók de bijen hier al mee te maken hebben…..zij zijn onmisbaar voor ons allemaal en van grote invloed op de voedselketen……maar met deze droogte en uitdroging kunnen ook de bijen niet voldoende goed voedsel vinden !!!…met alle gevolgen van dien…..

    Goed van de paarden op het filmpje hierboven: lekker met je ‘voetjes’ in het water….lekker slim….ga ik ook doen.
    Zo zie je maar…… Wij hoeven ze dat niet te vertellen.

    Groeten

  • Corinne Polpe
    23 juli 2018 om 16:55

    Sylv en Poema,
    met alle respect hoor, maar ik word er een beetje moe van, om steeds maar weer die vergelijking met de bio-industrie voorgeschoteld te krijgen! Ik verafschuw het beiden! Maar voor mij betekent het, hoe dan ook, dat een mens niet het recht heeft over medeschepselen te beschikken! Ja, én ik ben vegetariër, voordat dit weer voor de zoveelste keer voor mijn voeten gegooid wordt!……..
    Wat dat betreft, ben ik een boeddhist!…….

  • Corinne Polpe
    23 juli 2018 om 16:38

    Hi Astrid,
    nog even, het was mij toendertijd ook opgevallen van deze 4jarige heckrund!
    Ik heb het omcirceld en er een ❔ vraagteken bijgeplaatst! Wél met de gedachte, het zal wél een bepaalde reden hebben? Maar ik voelde ook woede én verontwaardiging! Ook de gedachte, “waar zijn wij mensen, in godsnaam mee bezig”? Groet, Corinne Polpe

  • Poema
    23 juli 2018 om 16:18

    Sylv,

    Inderdaad…..de dieren in de bio-industrie eten geen boerenwormkruid of wilgentakken.
    Deze dieren geven we zgn. ‘goed voer’……zodat ze lekker dik worden…..dus lekker veel vlees of spek opbouwen……of mooi blank kalfsvlees leveren.

    Dus géén madeliefjes of wilgentakken voor deze opgefokte en opgehokte dieren.

    En zeker geen wilgentakjes versierd met madeliefjes 🙂

    Overigens.:
    Het is bekend: veel van onze huisdieren zijn te dik!!!…..vanwege het goede voer??

    • Sylv
      23 juli 2018 om 18:57

      Over goed voer gesproken…. Op dit moment is het voor vele wilde dieren afzien vanwege de vreselijke droogte.
      Voor de Ovp-grazers dus net zo moeilijk als alle andere dieren.
      Daar straks al weer een dode ekster gevonden langs het voetpad
      Niet fijn

      Hopelijk zetten toch meer Nederlanders een bak water voor de vogels neer.

      Wat de huisdieren zoals honden en katten betreft… Die worden al jaren gruwelijk slecht voer voorgezet. Het gros bevat 4procent vlees en vooral veel graan.

      Gek toch al die grote dierenartsrekeningen voor vleesetende dieren. En vooral vanuit de dierenartspraktijk een bepaald soort dieetvoeding geadviseerd krijgen waar ook maar 4 procent vlees in zit….

      Grt
      Sylv

  • Corinne Polpe
    23 juli 2018 om 16:01

    Beste Astrid,
    Hartelijk dank voor je bericht! Is dit jaarlijks standaard bij SBB? Sorry hoor, maar je gaat toch géén gezond dier afschieten? Wat voor nut heeft dit? Kijken of er een mogelijke erfelijke ziektes e.d. aanwezig kunnen zijn? Ik hoor het graag van je? Groet, Corinne Polpe

  • Sylv
    23 juli 2018 om 15:47

    Beste boswachter Mikal

    Betreffende het bericht van Astrid D. 14:35 uur jl

    Kunt u daar ondanks de op vakantie zijnde ecoloog,
    toch nog nadere informatie bij uw collega’s over vragen?

    Geen idee of het om een 1malig geval zou gaan, doch bij voorbaat dank voor uw antwoord.

    grt
    Sylv

    • Boswachter Mikal
      23 juli 2018 om 18:25

      Ik heb de vraag uitgezet. Zodra ik reactie hebt laat ik het weten.

  • Poema
    23 juli 2018 om 14:37

    Ik heb begrepen dat niet iedereen in de buurt woont van de OVP.
    Veel kritiek lijkt derhalve te zijn gebaseerd op de informatie van anderen/ van derden en heeft men niet met eigen ogen kunnen aanschouwen.
    Dus hoe weet men op afstand dan wat er momenteel wel of niet groeit in de OVP?

    De informatie van ‘derden’ die niet positief is neemt men wél ‘voor waar ‘ aan , maar alles wat SBB filmt of schrijft en die daar dagelijks aanwezig is, deugt bij voorbaat al niet.

    Hoe kan men oordelen als men slechts afgaat op informatie van derden ipv. op eigen ervaringen en informatie.?

    Veel van deze kritieken komen daarom niet onderbouwd en overtuigend over….eerder bevooroordeeld.

    En dat is weer het mooie van dieren: die kennen geen vooroordeel.

    • Sylv
      23 juli 2018 om 15:53

      Poema,

      Met je eens

      Alsof dieren in de bio-industrie altijd van de soort : Mens’, altijd datgene krijgen wat ze qua juiste voedingsstoffen binnen krijgen…..

      Een paar wilgentakken versierd met madeliefjes zou ik ze graag gunnen…..

      grt
      Sylv

    • Niek L
      23 juli 2018 om 16:27

      Poema, niet alleen wat mensen op de foto zetten.
      Maar ook wat mensen zoals Astrid te horen hebben gekregen.
      Wat in wobs staat.

      Wat in documentaire naar voren komt.
      Wat Frans Berendsen te berde bracht.
      Wat andere biologen en ecologen zeggen.

      Beeldmateriaal van verdeel verschillende mensen.

      En gewoon het gebruik van gezond verstand, er gaat iets mis, als er zulke aantallen doodgaan.

  • Astrid Damstra
    23 juli 2018 om 14:35

    Sylv,

    Hoop dat je nadere informatie van Mikal krijgt over aangeboden dieren bij sectie.
    Heeft geen zin om er een welles/nietes concept van te maken, maar kan me helemaal voorstellen dat de dieren die afgelopen jaar werden aangeleverd inderdaad in slechte conditie waren.
    Als je bij de sectierapporten in de Wob besluiten kijkt, kan je ook bijvoorbeeld dit terugvinden:
    Gaat om een koe van 4 jaar, goede conditie, geen afwijkingen inwendig en uitwendig (Behalve verbrijzelde schedel door de kogel) met een goede conditie.

    Bevindingen
    001 AID 5428
    Namenc:: GD,
    Verzonden aan:
    eigenaar
    dierenarts
    extra adressant
    extra adressant
    rekening naar
    : UBN-2308597
    conditie: goed
    vervetting beenmerg
    vrouwelijk dier
    niet drachtig
    geen afwijking(en) longen
    geen afwijking(en) hart
    normale ruwvezel in de pens
    geen afwijking(en) darm
    gevuld(e) darm
    geen afwijking(en) maag-darmkanaal
    geen afwijking(en) lever
    geen afwijking~en) nieren
    geen afwijking en) baarmoeder
    aktieve eiersto ken
    rest sektie: niet afwijkend
    geen afwijking(en) uitwendig(e)

    REDEN INZENDING:
    Pilotonderzoek GD , nummer: 8015002
    ZIEKTEVERSCHIJNSELEN:
    Pilot O.V.P.
    TOELICHTING I CONCLUSIE:
    Schedel en hersenen verbrijzeld.

    Dus, zeg het maar…. er moeten 5 dieren per soort aangeleverd worden ieder jaar.

    • Sylv
      23 juli 2018 om 15:42

      Idd Astrid
      welles/nietes heeft hier geen enkele zin.

      Doch met bovenstaande gegevens, waarvoor dank, lijkt het me zinnig dat dit toch nog eens voorgelegd wordt bij SBB

      Eigenlijk is het dan ook niet het wachten op de op vakantie zijnde ecoloog.
      Hier moeten toch meerdere mensen iets van weten, uit kunnen leggen….

      grt
      Sylv

  • Corinne Polpe
    23 juli 2018 om 14:01

    Poema,
    ik ben ervan overtuigd dat de grote grazers heel goed weten, wat ze op dat moment nodig hebben! Maar alles valt of staat, of hetgeen dat ze nodig hebben, ook in de Oostvaardersplassen aanwezig is? Dat blijkt dus van niet! De harde realiteit is dus: wat de grote grazers nodig hebben, groeit er niet! Anders zouden er géén duizenden grote grazers zijn doodgegaan zie vooral de uitslagen van de sectierapporten!……… Kijk Poema, en daar gaat het nu juist om!…….

  • Poema
    23 juli 2018 om 13:49

    1e. Ook SBB wil uitbreiding van het gebied.!!!….. Al jaren lang…..
    …….dus dat zou je toch met recht wel anticiperen kunnen noemen.
    Ben het daarom geheel met Sylv eens: de eerste mogelijkheid: de Hollandse Hout…..een begin hoop ik van verdere uitbreiding.

    2e. Ook hier weer weinig vertrouwen in de zelfredzaamheid van de dieren door te weten wat ze moeten eten….en daar horen kennelijk óók de madeliefjes bij.

    3e. Laten we dan ook alle huisdieren en gedomesticeerde dieren maar weghalen bij de mensen…..al die paarden en geitjes en honden en katten en vogeltjes die de mensen in huis hebben gehaald….want hier heeft de mens zich óók bemoeid met de dieren door ze aan te schaffen en in huis te halen.

    • Corina
      23 juli 2018 om 14:03

      Poema,
      Voor huisdieren word gezorgd en als bekent word dat dit niet goed gebeurd worden ze inderdaad weggehaald.
      De dieren in de OVP heeft puur te maken met de status die ze gekregen hebben.
      Was die gehouden dieren geweest was er heel anders mee omgegaan.
      Dat is ook wel weer de mens die dat bepaald.
      Je hebt er als dier niks aan dat je zelf goed kan kiezen / bepalen wat je nodig hebt om gezond te blijven als er niks te kiezen valt.
      Noem alleen al het koper te kort wat bij veel van de dieren is geconstateerd, en de situatie word er door de overwoekering met steeds meer niet eetbare vegetatie niet beter op.
      Hier is trouwens in geen enkel grasveld nog een madelief te vinden
      Hier en nu hebben dieren ook niks aan evt. corridors in de toekomst.

  • Sylv
    23 juli 2018 om 13:15

    Beste boswachter Mikal

    Bedankt voor het antwoord 11:13 uur

    Eerlijk gezegd, leek het me al onwaarschijnlijk dat er niet middels protocol werd gewerkt, alleen maar vanwege onderzoeksredenen.

    Idd ook dieren ,ook mensen, kunnen harstikke ziek zijn , terwijl je
    (als ondeskundige?) niet ziet aan de buitenkant dat dat zo is.

    Gelukkig heeft SBB wat de beoordeling betreft, vakbekwame mensen in dienst.

    Goede dag verder
    Sylv.

  • Niek L
    23 juli 2018 om 13:14

    Sylv, schei eens uit te proberen mij woorden in de mond te leggen, wij hebben de dieren in een ONGESCHIKTE ruimte gedumpt.

    De mens is hard, de natuur is gewoon de natuur.

    • Sylv
      23 juli 2018 om 13:46

      Beste Niek L,

      Op geen enkele manier probeer ik jou woorden in de mond te leggen NIek L.
      Waarom zou ik ?

      De OVP-dieren zijn in het gebied terecht gekomen met de ‘kennis’ van ’toen’.

      In hoeverre het onderscheid natuurlijk en onnatuurlijk van belang zijn, daar zou je nog een jarenlange discussie van kunnen maken.

      DE gr grazers zijn er en de weg terug is er niet meer.

      In hoeverre de Natuur of de gr grazers beschermd moeten worden , dat is niet alleen een kwestie van meten en rekenen.
      Er zijn TIG onverwachtse factoren waar wij als mens nog lang geen kennis over hebben .
      Vaak is de ervaring een hele goede leermeester, anderzijds is de wetenschappelijke info van groot belang.

      Het is niet het 1 of het ander, doch beiden + alle ‘andere’ gerelateerde info daar nog extra bovenop.

      Rechtsgevoel en ecologie liggen soms mijlenver uiteen.
      Soms ook heeeel dichtbij.
      Toch geldt dat voor de gehele OVP en de gehele Natuur overal’ in de wereld.

      Natuur is o.a. fantastisch, superinteressant, leuk, mooi, adembenemend, verschrikkelijk. lastig, nat, koud, warm, driftig, dramatisch, ontegenzeglijk wispelturig en nog veeeeeeeeeel meer. Niet te beschrijven ….

      De rat die in een kledderig riool in New York leeft, vindt al die kledder” geen enkel probleem.
      Wij als mensensoort vragen ons af of dat ‘ook’ Natuur is…
      Die rat is wel door ons als soort daar terecht gekomen…….ongeschikte ruimte of niet……!

      Die rat vindt uitbreiding voor de OVPgr grazers vast fantastisch en kkan hem geen ongelijk geven.

      grt
      Sylv

  • Sylv
    23 juli 2018 om 12:58

    Beste Niek L

    De Natuur is niet altijd : Eerlijk.

    Kijk letterlijk naar buiten en je ziet het: Een hete zomer waar geen mens iets aan kan doen als het gaat om de waterbehoefte’s van de wilde dieren.
    Ongeacht of die dieren in een afgesloten gebied leven of buiten dat gebied.

    Op dit moment realiseert het gros van de Nederlanders zich echt niet , dat met een bak water in ieders tuin, balkon, openbaar groenstukje voor je flat of huis, vele vogels heeeeeel blij zouden zijn…..
    Over ‘zorgen’ gesproken…..

    Met AL onze techniek’ kunnen wij als mensensoort klimaateffecten in deze’ op korte termijn niet even regelen.
    Dit zodat we alle wenselijke klimaatsoorten beter zouden kunnen verdelen.

    Stel dat we die techniek wel zouden hebben, dan zouden mensen weer met elkaar in onmin zijn, omdat de ene mens nu eenmaal meer houdt van een zonnig klimaat en de andere van een wat frisser klimaat…..Dus hoe” los je dat dan weer op?

    Het verschil bij de jou geopperde oplossing….de OVP-dieren naar een gebied waar ze zich wel kunnen redden—is dat je dieren met veel stress en veel geld, moet gaan transporteren…
    Terwijl de oplossing vlakbij’ ligt………..over de Knardijk……het Holl Hout in………………..of elders gebieden richting het Horsterwold onderhand eens gaan ontsluiten……….voor die broodnodige migratie…..met aangepast beheer’….

    grt
    Sylv

  • Corinne Polpe
    23 juli 2018 om 12:52

    Niek L,
    kijk, als volwassen mensen als kleine kleuters worden behandeld door hun reactie van het blog te verwijderen, dan stop ik ermee! Als SBB niet tegen kritiek kan, dan moeten ze geen blog beginnen! Zo ontzettend kinderachtig, maar vooral bevoogdend!………… Groet, Corinne Polpe

    • Sylv
      23 juli 2018 om 13:05

      Corinne,
      Mogelijk is er iets mis gegaan, want er zijn idem van mij, een stuk of 5/6 berichten achter elkaar verwijdert. Dat is vreemd em idd storend .

  • Niek L
    23 juli 2018 om 12:30

    Maar Poema
    Er werd al voor God gespeeld door de dieren hierheen te halen.
    Waarom dan niet weghalen als het een slecht plan bleek.

    Zoals de wereld nu is spelen mensen voor God, door iedere keus die ze maken.

    Zelfs besluiten niks te doen is voor God spelen.

    Ik ben het eens met je stelling dat dieren zichzelf uitstekend kunnen redden als wij ons er niet mee bemoeien.

    Punt is, we hebben ons er al mee bemoeid.
    Én de dieren in een totaal ongeschikte ruimte gezet.

    Dan kun je zeggen dat ze zich moeten redden….
    Maar dat kan niet.

    En als we eerlijk zijn tegen de dieren, brengen we ze terug naar een plek waar ze zich wel kunnen redden.

    Én vervolgens zich laten redden.

    Ik zag het ook Corinne, misschien waren de cijfers niet zo fijn.

  • Sylv
    23 juli 2018 om 12:24

    Corinne,

    Je hebt gelijk
    Of het gaat om censuur? Lijkt me van niet , doch mogelijk wordt daar nog een berichtje voor gestuurd?

    grt
    Sylv

  • Poema
    23 juli 2018 om 12:21

    We hebben het hier over het eetgedrag van dieren…en het feit dat de dieren heel goed weten wat zij wel of niet kunnen eten.

    Zo onderhand zou men héél goed kunnen weten dat zowel Sylv als ik inderdaad pleiten voor uitbreiding van migratiegebied en goed overwogen aangepast beheer. Dat hebben wij al zo vaak beweerd en herhaald.

    Want ja, als het graasgebied uitgebreid zou worden , dan zouden de dieren elders ook zeker voordeel (voedsel) in kunnen vinden.
    Dat lijkt me gewoon heel erg logisch…..dát is het idee van migratie.

    Maar daar ging mijn ‘verhaaltje’ niet over…. het gaat in mijn ‘verhaaltje’ over de ‘vakmanschap’ van de dieren: dat zij ZELF weten wat wel of niet gegeten kan worden……of wat wel of niet goed voor ze is.
    Zij hebben ons ‘zorgdragen’ daar niet bij nodig….

    ……Integendeel……..Wij zouden eerder wat van hen kunnen leren !!….. en dus is het beter om een beetje bescheiden te blijven in onze onstuitbare neiging om
    ‘over de natuur te willen regeren’……

  • Corina
    23 juli 2018 om 08:58

    Poema,
    Wat kun je toch alles uit zijn verband rukken.
    Ja wij moeten zorg dragen voor de natuur die ons nog rest, en dat is dank zij de mens niet veel meer.
    En ja de natuur gaat zijn eigen .
    Voor God spelen vind ik meer diegene die denken dat ze de natuur op hun manier wel even na kunnen maken.
    Zoals hij er in hun ogen uit moet zien met alle gevolgen van dien.
    En al jij en Sylv er zo van overtuigd zijn dat de gr.gr. het prima kunnen redden waar zijn dan de corridors nog voor nodig.
    Ze hebben het toch zo goed in jullie ogen

  • Poema
    23 juli 2018 om 01:15

    ‘Wij moeten zorgdragen voor de natuur’…..
    Met alle respect: typisch dat ‘goddelijke’ denken van de mens.
    ….. Totdat de wolken boven ons openbarsten en wij met z’n allen onder water staan…totdat het zo droog wordt dat er geen water meer uit de kraan komt….totdat de bergen openbarsten en wij bedolven worden tot diep onder het puin….tot vulkanen uitbarsten en wij bedolven worden onder modder en lava….

    Als ‘puntje bij paaltje komt’ gaat ‘ de natuur’ haar eigen gang …..dan vernietigt de natuur óns!!!….dan valt er niet veel meer te ‘zorgdragen’….

    Een beetje menselijke bescheidenheid lijkt mij daarom wel op zijn plaats.
    Wij kunnen veel maar wij zijn te ver van de natuur afgedwaald om te weten wat de natuur ons bieden kan…of welke gevaren er op ons af komen.
    Waar de dieren wél een uitstekend instinct voor hebben.

    Dus, heb respect voor de dieren ….die wilgen eten of boerenwormkruid of akkerdistel en madeliefjes…..
    …..omdat ZIJZELF weten wat eetbaar is en zelfs óók weten wat heilzaam is en wat zij nodig hebben. Dat blijkt wel weer uit het verslag van Tanja.

    Daar hebben de dieren onze ‘zorgzaamheid’ niet bij nodig.

    • Sylv
      23 juli 2018 om 01:30

      Poema,
      geheel mee eens 😉
      Dat hebben ze al eeuwen zo gedaan.
      Trusten

  • Astrid Damstra
    23 juli 2018 om 01:12

    De informatie heb ik van de ecoloog. (o.a.)
    Hoop dat Mikal het eerlijk aan je wil bevestigen.
    Me blindstaren doe ik liever niet als je het niet erg vindt, maar dit ís de actuele situatie, in hoeverre afschot van de herten en wie weet deel paarden die situatie gaat verbeteren moeten we afwachten.
    Op uitbreiding wachten… tegen die tijd moet ik met een rollator naar de OVP…

    • Sylv
      23 juli 2018 om 01:27

      Dank voor je reactie Astrid. 🙂

  • Astrid Damstra
    23 juli 2018 om 00:09

    Met voldoende madeliefjes, wilgen en kruiden en grassen voorhanden om zelfredzaam te kunnen zijn, met beschutting en grond die niet vol ligt met mest is het een leven om geleefd te worden voor een dier.
    Met kuddegenoten, voldoende ruimte en optimale sociale interactie is ook het geestelijk welbevinden gewaarborgd.
    Met beschutting tegen weersinvloeden zijn de factoren voor mogelijkheden voor een goed dierenleven aanwezig. Dan kunnen ook mindere tijden getackeld worden door de dieren zelf.
    Dan aan de dieren zelf, al dan niet instinctief, om keuzes hierin te maken.
    Nu is het overleven voor de dieren. Ze hebben géén keuze!
    En nog wat Sylv: de dieren die voor sectie worden aangeboden zijn niet per definitie zichtbaar zwak of ziek.
    Er wordt jaarlijks ‘random’ een aantal beesten weggebracht voor onderzoek.

    • Sylv
      23 juli 2018 om 00:34

      Beste Astrid,

      Uitbreiding’, de ooit geplande corridors…. zijn juist de enige kans om de gr gr keuzes” te gaan laten maken.

      Blindstaren’ op de actuele situatie verandert niets!

      Aangeboden sectiedieren …
      Niet zichtbaar ziek?

      Waar vraag ik me af komt die informatie vandaan?
      OF ‘
      Kun je me dat uitleggen?

      Mogelijk ook voor boswachter Mikal interessant om daar verdere informatie over te geven?

    • Sylv
      23 juli 2018 om 01:35

      Beste boswachter Mikal

      Zou u middels deze blog een antwoord kunnen geven of het idd correct is dat (mogelijk een gedeelte?) gedode gr grazers ,welke voor sectie worden aangeboden niet per definitie zichtbaar zwak of ziek zijn/waren ?

      BVD voor het antwoord.

      grt
      Sylv

    • Boswachter Mikal
      23 juli 2018 om 11:13

      Helaas is de ecoloog die Astrid gesproken heeft momenteel niet aanwezig ivm vakantie. Wel heb ik navraag gedaan bij de collega’s die bij deze secties betrokken zijn gedaan. Zij geven aan dat de dieren die voor sectie aangeboden worden, zijn allemaal volgens het protocol uit ICOM2 geschoten. Dit betekent dus dat het om dieren gaat die zodanig verzwakt of ziek waren dat ze er niet meer bovenop zouden komen.

  • Poema
    22 juli 2018 om 20:43

    Wat voor sommigen maar moeilijk te accepteren lijkt, is het feit dat dieren veel beter weten te overleven in de natuur , vanwege het simpele feit dat ze ‘gewoon’ dieren zijn.

    Daar kunnen WIJ écht niet tegenop.

    Dieren in de OVP zijn onderdeel van de natuur…..zij leven in en met die natuur en leven volgens hun instinct. Gaan niet op stal, eten geen uitgebalanceerd voer zoals hun gedomesticeerde ‘collega’s dat doen.
    Zij doorstaan regen, wind sneeuw en storm,….eten ‘wat de pot schaft’ in het veld of in de bossen etc.
    Dát is namelijk de consequentie van vrij in de natuur leven.

    Daarom is het ook interessant om de bijdrage van Tanja te lezen, waarin zij o.a. zegt dat ‘als er diverse plantensoorten te eten zijn, dan houden de dieren zichzelf daarmee gezond’.

    Nou, dat gaat óns niet lukken, want wij mensen plaatsen onszelf bóven de natuur en leven helemaal niet meer met en in de natuur….maar denken nochtans wel alles véél beter te weten.
    Wij, althans het grote gros van ons, gaan naar de apotheek en slikken bloeddrukpillen, cholesterol tabletten, antibiotica etc. etc.
    Als wij een wond hebben gaan we er mee naar de dokter, nieten er een paar hechtingen in, pleister er op en slikken ontstekingsremmers.
    Doen die paarden niet: die eten margrietjes!!!
    Ziedaar het grote verschil ……

    Het zou aan te bevelen zijn als wij onze aandacht dáár eens op zouden richten en meer begrip en respect zouden tonen voor de bewonderigenswaardige zelfredzaamheid van dieren !

    Dieren zijn wezens die ons niet nodig hebben, al denken wij als autoritaire schepselen dat wél……zij weten namelijk hoe ze moeten leven…..!!!!
    Dat hoeven wij ze NIET uit te leggen.

    • Corina
      22 juli 2018 om 20:45

      Precies en daarom hadden we er af moeten blijven en ze daar niet weg moeten zetten.

    • Sylv
      22 juli 2018 om 21:14

      Corina

      Ze zijn er gekomen !
      Ze zijn er nog steeds !

      Achteruit kijken heeft in deze ‘ geen enkele zin.
      Daar ontleen je geen enkele waardigheid aan t.o.v. de gr grazers.

      Het betekent nog steeds dat de verantwoordelijken verder zullen moeten zorgen voor ‘herkansing ” middels aangepast beheer en uitbreiding van het gebied.

      Dit zodat de gr gr zo naturel mogelijk’ hun eigen identiteit kunnen blijven volgen.

      Wat ‘was’ zal nooit meer komen.
      Nergens meer.

      Idem ‘wij’ als soort’ zullen nooit meer ‘oer’ worden!
      En wie weet ………………….hadden onze voorouders ons ook niet hier in Nederland ‘weg’ moeten zetten!

      grt
      Sylv

    • Corina
      22 juli 2018 om 21:26

      Daar heb je wel een punt Sylv

    • Corina
      22 juli 2018 om 21:41

      Daar heb je een punt Sylv ze zijn er.
      Ander punt is de corridors zijn er niet.
      Moeten we ze dan aan hun lot overlaten, in een door mensen gecreëerde situatie.

    • Sylv
      22 juli 2018 om 22:32

      Corina 21:41

      Niet aan hun lot overlaten ….

      Dus….
      met z’n allen’ gáán…..
      voor die al toch door mensen gecreeerde situatie…
      om die vooral te verbeteren
      middels uitbreiding / corridors …
      zodat de gr grazers
      ‘eindelijk……
      kunnen: Migreren’ .

      Daarnaast ; ‘aangepast beheer ” niet uit de weg gaan.

      grt
      Sylv

  • Corinne Polpe
    22 juli 2018 om 18:52

    Precies Sylv, er is géén grote grazer die van de lucht kan leven! Dat zou werkelijk wél een ultieme uitkomst zijn voor SBB? Misschien moeten ze die met manuma-kunstmatige simulatie nog eventjes proberen zien uit te vinden? Oké, en dan natuurlijk wél op kosten van de Nederlandse belastingbetaler! “No way” ! Sorry, te stapel krankzinnig voor woorden! Kom op, waar gaat dit over? Waar gaat dit hele heiza over? Een plezierige avond, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    22 juli 2018 om 18:00

    Beste Sylv,
    jouw stelling. (21/07/09.25):
    “Zorgen voor betekent niet altijd dat je het perse goed doet”.

    Mijn antwoord :”Ik weet voor de volle 100% zeker dat zorg dragen voor omheinde dieren, die totaal niets meer te eten hebben, en die je te eten geeft GOED DOET”!
    Dat krijg je niet uit mijn systeem Sylv.!…….
    Groet, Corinne Polpe

    • Sylv
      22 juli 2018 om 18:04

      Totaal niets’ meer te eten hebben. !!!

      Er is geen grote grazer die van de lucht kan leven

  • Sylv
    22 juli 2018 om 17:58

    Corinne,

    Als je het zou hebben over alleen maar drachtige dieren…en dan nog, daar ga ik echt niet in met je mee.

    Jouw anticonceptiespuit zou ik dan nog eerder billijken…..

    Ongeacht of jouw suggestieve stelling een uitgangspunt van de provincie ‘zou’ kunnen zijn, want je vergeet weer dat de provincie de beheerder is, is het zeker voor mij niet de 1ste achterliggende gedachte bij afschot

    Afschot is pas na een ruim protocolverwerking, waarbij de verwachting is dat het dier nooit meer herstelt van de algehele duidelijk zwakte/ziekte.

    Informeer eens bij de beheerder zou ik zeggen.

    grt
    Sylv

  • Corinne Polpe
    22 juli 2018 om 17:02

    Beste Sylv
    ik geloof er helemaal niets van wat je nu allemaal suggereerde in je reactie van 16.41. Het komt bij mij over als “gooi het maar op de grote hoop”! En die grote hoop is, dat het uitvoerend orgaan SBB, niet het protocol is nagekomen, dat de grote grazers niet aan honger blootgesteld mochten worden! M.a.w. daar krijg je totaal verzwakte dieren van!
    En dat werkt “AFSCHOT” in de hand! Sorry, GEWEER!
    Met grote grazers groet, Corinne Polpe

    • Corina
      22 juli 2018 om 20:48

      Corinne,
      Ik bewonder je vegtlust.
      Vr groet.

    • Corina
      22 juli 2018 om 21:05

      Vechtlust bedoel ik

  • Corinne Polpe
    22 juli 2018 om 13:26

    Beste Sylv,
    je zegt dat zwakkere dieren eerder het risico oplopen allerlei kwalen op te lopen!
    Dus al die duizenden, die deze afgelopen winter de hongerdood zijn gestorven, warenzwakkere? Maar je geeft niet aan waardoor deze dieren zwakker zijn geworden! De grote grazers weten toch alles zo goed te vinden? Is je verhaal niet een beetje een omzeilende “goocheltruck”? Ja, zo lust ik er nog wél een eentje! Daar plak je dus letterlijk alles mee achter het behang!……. Groet, Corinne Polpe

    • Sylv
      22 juli 2018 om 16:41

      Beste Corinne,

      Welk natuurlijk wezen dan ook …….

      ‘Als ‘

      je als plant , dier of mens op de een of andere manier een zwakkere geboorte-ontstaans-start hebt, dan kan dat gedurende heel het levensproces negatieve effecten hebben op de gezondheid van het betreffende wezen.

      Niets vreemds aan en dat kan 1000den oorzaken hebben.
      D.w.z. Vaak gaat het om een mix van oorzaken….o.a. klimaats-omstandigheden, gezonde voorouders, voedsel, pech, vreemde stoffen in de lucht, vreemde stoffen in de grond, bacterien, infectie’s , verstoringen, beschadigingen waar dan ook vandaan….Het kunnen wel zooo’ ontzettend veel oorzaken zijn, die zijn niet altijd meteen aanwijsbaar.

      Eigenlijk hoef ik je dat niet verder uit te leggen, daar kun je zelf ook genoeg bij bedenken.
      Het is iets te gemakkelijk om meteen met het beschuldigende vingertje klaar te staan en te doen alsof wij als mens alwetend zijn,.
      Dat zijn we namelijk echt niet !!!

      vr grt
      Sylv

  • Corrie
    22 juli 2018 om 10:49

    Sylv.
    Ik heb van Mikal uitleg gehad betreffende mosterdzaad en neem dat aan.

    Maar als ik jou reactie op Astrid lees draai je zaken wel erg om naar wat jij geloof of vindt

    Je zegt dat ze niet tussen het Jacobskruid grazen, bekijk het filmje.

    Je zegt dat ze zelf kiezen wat ze kunnen eten, lees wat Tanja schrijft, als het voldoende aanwezig is.

    Je zegt hoe kunnen ze het anders volhouden.
    Nou meer dan 3000 konden dat dus niet

    Dan zeg je het gros van de dieren was al ziek. Ongeacht leverfalen.
    Hoe zou dat komen als ze zelf zo goed in staat zijn zich gezond te houden

    Dan geeft je de bijvoerploegen de schuld van grote aanwas.
    Maar die aanwas is al geboren zonder dat vorig jaar is bijgevoerd hoe kan dit dan.

    Je suggereert alsof men het fijn vind dieren af te schieten.
    Denk dat niemand dit fijn vind.

    Je zegt dat de flevolandse kinderen leren dat gr.gr. zomaar afgeschoten mogen worden.
    Wie leert ze dat dan.
    Wordt ze dan ook geleerd dat je dieren mag laten verhongeren en daarna afschieten.

    Je zegt dat SBB word om de oren word geslagen maar lees dat er niet in

    Ik begrijp werkelijk jou argumenten niet.

    • Sylv
      22 juli 2018 om 12:24

      Beste Corrie
      Het filmpje toont ook andere groene planten.
      Zelfs gras kunnen ze daar tussen vinden en opsouperen
      Daar waar zoals ik beschreven had
      de grote vlakte geheel geel ziet,
      daar zie je amper of geen gr gr grazen.

      Het al ziek zijn moet ik eerlijk is eerlijk nuanceren
      Ik bedoelde dat zwakkere dieren eerder het risico lopen allerlei kwalen op te lopen
      Kging te snel

      Nee niemand vindt dat afschot juist, doch tot nu toe zie ik middels dit blog geen oplossing.
      Wel steeds opnieuw dat gekissebis op Sbb

      Ik vindt het onvoorstelbaar kinderen te leren dat door menselijk handelen (migratemogelijkheden ontzeggen, economische oorzaken) , kinderen te leren dat dus overtollige grote grazers afgeschoten mogen worden.
      Dat vindt ik pas schandalig

      Grt
      Syp

  • Corina
    22 juli 2018 om 10:18

    Sylv,
    Voor jou lijkt er maar een waarheid, en oplossing de corridors.
    Alsof daarmee alle problemen zijn opgelost en de dieren nog een lang en gelukkig leven hebben.
    De dieren zijn ongevraagd steeds meer afhankelijk geworden van de mens die hun wereld langzaam vernietigd.
    Ze dan over te laten aan hun lot in de ruimte die ze van ons nog mogen hebben is hoe je het ook draait of keert, altijd een vorm van menselijk ingrijpen.
    Met of zonder corridors.

    Heb je het filmje gezien bij dit blog, staan ze toch echt tussen het onkruid waar ze vlg. jou niet lopen.

    • Sylv
      22 juli 2018 om 12:07

      Ja beste Corina
      Die corridor zou m.i. voorlopig de enige echte oplossing zijn voor de aanwezige voedselproblematiek in zoverre aanwezig.
      Nogmaals een corridor + aangepast beheer.
      Sowieso zodat gezien kan worden hoe selectief de gr grazers zelf zijn in hun voedselkeuze.

      In Nederland zonder menselijk ingrijpen ( omheiningen) de gr gr los laten is praktisch onmogelijk.

      Grt
      Sylv

  • Sylv
    22 juli 2018 om 02:34

    Fijn te lezen dat Tanja zich zo diplomatiek correct opstelt beste Astrid Damstra?

    Kijk p.tv…dor.. zelf eens in het veld.

    Dan zie je in het grote open gebied,
    waar zw mosterdkruid en st. Jacobskrkr groeit
    GEEN enkel K-paard, Edelhert, Heckrund staan/rondlopen/grazen!

    De dieren begeven zich naar andere gedeelte’s van het gebied

    Dus voor de zoveelste x :
    De dieren weten intuitief wat ze moeten/kunnen eten!

    Daar hebben ze echt geen mevr. Damstra voor nodig om hen vooraf te waarschuwen ,zodat ze nou net niet datgene eten wat mevr. Damstra als niet juist adviseert.

    Alsof de grote grazers het zelf niet weten uit welk voor hen geschikt voedsel te kiezen.
    ‘Hoe” in hemelsnaam kunnen die gr gr het anders tot dit moment nog steeds volhouden, als ze idd steeds de verkeerde voedselkeuze’s maken?
    Dan waren ze zelf toch allemaal al lang ‘fluitje mest ?’

    Steeds maar weer,
    ongeacht wetenschappelijke bewijzen welke vaak later toch weer weerlegt worden,
    te bedenken dat die gr gr zelf’ hun voedsel niet zouden kunnen kiezen is een GROVE belediging naar alle grote grazers in totaal!

    En het lijkt me heel belangrijk om even jouw definities van een gedomesticeerd paard hier te noteren mevr. Damstra,
    want verwarring zaaien is heel gemakkelijk door de OVP-paarden ‘eventjes” te beschrijven als alle andere paarden op deze wereld.

    Het gros van de onderzochte dieren was al ziek, ongeacht leverfalen of iets anders.
    Natuurlijk waren ze ziek anders waren ze niet op de onderzoekstafel terecht gekomen.
    Er zijn altijd overal ongeacht gedomesticeerd of wild dier ongezondere/zwakkere exemplaren,
    welke helaas bepaalde kwalen dan ook eerder oplopen…….

    Vooral niet geloven wat Sbb op dit blog schrijft….en maar weer onderuit proberen te halen…

    Doch mevr. Damstra,
    Sbbers dat zijn toch echt ”de’ mensen die een aantal zaken in het veld waarnemen welke niet’ altijd door bezoekers of anders-georienteerde ‘ waarnemers waargenomen kunnen worden.

    En dat heeft niets met geheimzinnigheid of verstoppertje spelen te maken, dat is gewoon vakmanschap.

    Het zou aangenaam zijn als voor alle te vinden/gezochte voedselproblematieken,
    iedereen eindelijk eens ging ‘voor de uitbreiding van het gebied ipv het gekissebis over het voedsel.

    Er zijn overal in Nederland ecoducten aangelegd ,zelfs voor vlinders!!!

    In Flevoland blijven we hangen’ op het ongezonde voedsel en komt er geen corridor of ecoduct of enz….en zo komen we geen steek verder.

    Fijn toch , dat afschot straks komt steeds dichterbij….

    En de bijvoerploeg maar weer eens van stal halen en het gek vinden dat er de nieuwe aanwas volgend seizoen nóg ongewenst’ alsnog groter is ….

    En buiten het terrein tamelijk naief, vervolgens, zoeken naar wederom een oorzaak om Sbb mee om de oren te slaan.
    Niet netjes dus.

    Uitbreiding (met aangepast beheer) is de enige optie voor een andere voedselbevoorrading.
    Zeer stressvol de dieren uit dit gebied naar een ander voor het dier onbekend gebied, daar worden de dieren en hun familie’s blij van ?
    Zeker weten van niet.
    ‘Migreren was toch het toverwoord?

    Als daar nu eens meer energie in wordt gestoken mevr. Damstra, dan lijkt me dat ‘iets’ gezonder’ voor zowel dier als mens.

    Flevolandse kinderen leren dat grote grazers zomaar afgeschoten mogen worden lijkt me vanuit historisch oogpunt een zeer zwaar beladen optiek.

    grt
    Sylv

  • Corinne Polpe
    21 juli 2018 om 16:52

    Beste Astrid,
    Dank je wel voor je heldere uiteenzetting!Ik heb je gemist in deze!
    Ik blijf het moeilijk vinden dat de grote grazers in een zwaar overwoekerd gebied lopen met zoveel giftige planten! Kan daar nou niets aan gedaan worden? SBB zaait wél allerlei gras /zaden/luzerne etc. in voor de blauwe en bruine Kiekendieven in, maar wat wordt er in de Oostvaardersplassen gedaan aan een goede grasmat met smakelijke kruiden voor de grote grazers? Die lopen daar maar in enorme hoeveelheden, zover je oog reikt, van zwart Mosterdzaad en St. Jacobskruiskruid! Kunnen we met z’n allen daar géén oplossing voor vinden?
    Misschien heb jij een idee?
    Groet, Corinne Polpe

  • Astrid Damstra
    21 juli 2018 om 16:16

    Fijn te lezen dat Tanja zich zo diplomatiek correct opstelt in het gesprek met Mikal.
    Best logisch omdat Free Nature en SBB intensief met elkaar samenwerken.

    Tanja heeft de paarden nog nooit JKkruid zien eten, maar erkent wel dat er een kudde leverschade hierdoor opliep.
    Je kan ook niet alles zien, begrijp ik.
    Fijn dat het bij andere beheerde kuddes niet voorkomt.
    Zo jammer dan dat leverfalen bij het merendeel van de onderzochte dieren op de OVP wél geconstateerd is.
    Zou ook graag wat foto’s zien van het wormkruid dat de dieren op de OVP zouden kunnen eten om zichzelf gezond te houden…..

    Voor de zoveelste keer: De basisvoorwaarden voor een kans op een gezond leven voor de dieren is er niet op de OVP!!

    Wat ik storend vind aan het blog is dat een ‘vrijlevend’ dier tegenover een ‘gedomesticeerd’ dier wordt gezet in het blog.
    Een pony op de OVP is net zo gedomesticeerd als de andere paarden op de wereld (behalve przewalski paarden, die zich dan ook niet laten domesticeren, net als zebra’s bijvoorbeeld.)

    Ook andere paardenrassen kunnen zich nog prima handhaven in een voor hen geschikte omgeving en weten wat ze wel en niet kunnen eten.

    Wat is de ervaring van Tanja met hoefbevangenheid in natuurgebieden??

    • Boswachter Mikal
      23 juli 2018 om 19:42

      Ik heb vandaag met Tanja gesproken over je vraag:
      “Hoefbevangenheid komt eigenlijk alleen voor in niet-natuurlijke kuddes. In natuurlijke kuddes krijgen de merries jaarlijks een veulen. De hengsten hebben veel concurrentie en moeten vechten om hun merries te beschermen. Zo verbruiken ze allebei hun voedingsstoffen en ontstaat er geen hoefbevangenheid.”

  • Corinne Polpe
    20 juli 2018 om 23:25

    Beste Jeroen Bredenbeek,
    dat respect om een blog te plaatsen door SBB , die deel ik met je! Je opmerking over die “gekkies”, die het op hun geweten zouden moeten hebben dat er straks 2000 gezonde dieren afgeschoten moeten worden, deel ik niet met je! Weet je trouwens wél hoeveel dieren, de afgelopen herfst/winter/voorjaar, door uithongering gestorven, c.q. door afschot, gestorven zijn ? Dat waren duizenden! Ik zou je heel graag willen adviseren om eerst eens je huiswerk te doen, voordat je volslagen idiote opmerkingen doet!…….
    Met een diervriendelijke grote grazers groet, Corinne Polpe

    • Sylv
      21 juli 2018 om 09:25

      Beste Corinne 20-7: 23:25,

      Vermeldt dan ook aan Jeroen Bredenbeek,
      dat ál die bezorgde mensen
      die in de winter bijgevoerd hebben,’
      ‘nog’ steeds niet ‘willen begrijpen ,
      dat door het bijvoeren,
      de aanwas van jonge dieren versterkt wordt en dus” bij een volgende winter er ook wéér nog meer grote grazers gaan sterven.
      +
      dat door dat groeiende aantal er NU ook straks ‘nog’ meer afgeschoten gaan worden.

      ‘Zorgen voor’ betekent niet altijd dat je het persee goed doet.

      De Natuur heeft niet voor niets vele zelfregulerende systemen

      DE mens is geen God die het altijd beter weet .

      grt
      Sylv

  • Jeroen Bredenbeek
    20 juli 2018 om 22:49

    Respect voor de boswachter om een blog te plaatsen. Wat een stelletje zuurpruimen die OVPgekkies. Die snappen er helemaal niets van. Laten ze zich aub met bio industrie oid bezighouden, lijkt mij nuttiger. Want dankzij de acties van de gekkies worden er straks zo’n 2000 gezonde dieren afgeschoten. En dan maar zeuren over te weinig water en jacobskruiskruid. Idd wat een trieste personen

    • Niek L
      21 juli 2018 om 05:40

      Jeroen en waar was jij toen de duizenden dieren de hongersdood stierven, jaren achter elkaar?

      ( overigens, je kunt ook tegen de bioindustrie zijn en tegen beleid in de Oostvaardersplassen… )

  • Corinne Polpe
    20 juli 2018 om 22:38

    F. Bernard,
    Alle schadelijke, zelfs dodelijke effecten, omtrent het Sint Jacobskruiskruid en het zwart Mosterdzaad, kunt u raadplegen op internet! Beide vegetaties zijn op den duur dodelijk! De sectierapporten die wij
    van overleden grote grazers hebben, bewijzen dat! Groet, Corinne Polpe

    • Sylv
      21 juli 2018 om 09:33

      Corinne,

      Alsof
      er alleen
      maar St. Jacobskruiskruid in de OVP groeit………

      Stel dat er werkelijk alleen maar st Jacokskruiskruid zou groeien
      dan waren
      alle
      grote grazers al lang
      stuk voor stuk gestorven.

      Alsof sectierapporten bepalen voor de dieren wat kun keuze is om te eten .

      grt
      Syl

  • Soraya
    20 juli 2018 om 22:06

    Duidelijk uitleg voor degenen die dat nog niet wisten. Maar je zal bij elk feitelijk verhaal al die reacties krijgen van mensen die er totaal geen verstand van hebben, maar wel een mening. Wat een triestheid.

    • Corina
      20 juli 2018 om 22:58

      Soraya,
      In elk feitelijk verhaal kunnen aspecten worden weggelaten.
      En genoemde feiten kunnen op waarheid worden getoetst.
      En ken je de achtergrond van mensen die hier reageren, omdat je concludeerd dat ze er geen verstand van hebben.
      Dat is wel erg oordelend en kort door de bocht.
      Daarbij zijn vele reactie, s die in de andere blogs werden weg gebagetaliseerd of ook voor geen verstand van gehouden werden toch de waarheid gebleken.

  • F Bernard
    20 juli 2018 om 21:55

    Kunnen jullie aangeven op grond van welke bronnen jullie de uitspraken over de diverse planten doen? Ik neem aan dat er achter het beleid van de Oostvaardersplassen en de uitingen in de media over de interactie van betekenis van deze kruiden een gegronde motivatie zit?

  • Corinne Polpe
    20 juli 2018 om 21:36

    Niek L.,
    Nee, géén emailadres gehad! Maar het maakt me niet uit! “It is just in a game”!
    Ik heb bewondering voor je dat je al die
    “Nonsense, bullshit” nog leest! Nee, ik word er zo ontzettend moe van! Zoiets als een slager die zijn eigen vlees keurt, en een andere slager uitnodigt ter promotie van zijn waar, die precies hetzelfde doet!
    Hoe gek kan men zijn? Ik heb in ieder geval géén zin meer in die afgezaagde “eenrichtings verhalen!” LOOD OM OUD IJZER”!……. Groet, Corinne Polpe

  • Niek L
    20 juli 2018 om 20:57

    Ja, dat denk ik ook!
    Zelfs dialoog tussen mensen met diverse visie sluiten ze uit, Frans Berendse of Patrick van Veen, of een van de mensen uit buitenland met andere visie op anti conceptie etc….

    Maar je zult zien, smoelloos als ze zijn, als er straks wordt gezegd, anti conceptie….zien ze opeens nieuwe horizonten…..
    Ik scroll juist niet door Corinne, ik leg op iedere slak zout!

    je hebt nog steeds mijn emailadres niet gehad?

  • Corinne Polpe
    20 juli 2018 om 20:56

    Hi Corina,
    ik las je verhaal over een verwaarloosd paard, die een deel van een houten balk in zijn/haar ruimte had kaal gevreten, omdat er géén voedsel was! Je berichtgeving greep me aan! Zie alle boomstammen in de Oostvaardersplassen! Haha, dit is “NATURE”, aan m’n hoela!!!……. Met een liefdevolle grote grazers groet, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    20 juli 2018 om 19:52

    Niek L.,
    ik scrol deze berichten gewoon door! Het heeft voor mij totaal géén waarde, als je een “fan” uitnodigt om je eigen “falen” kracht bij te kunnen zetten! M.a.w. “LULVERHAAL, OUWE JONGENS KRENTENBROOD”!……….
    Nodig Frank Berendse eens uit en vraag hem wat hij van de hedendaagse, huidige vegetaties vindt, als een gezonde én smaakvolle voedselvoorziening voor de grote grazers in de Oostvaardersplassen,? Het zou zo maar kunnen beste boswachters van SBB, dat je daar iets van zou kunnen leren?……. Een ideetje?…….
    Met een diervriendelijke grote grazers groet, Corinne Polpe

  • Niek L
    20 juli 2018 om 19:20

    Tanja dit, Tanja dat….

    Ze is gewoon veel voor jullie aan het werk en gezien de naam van haar bedrijf fan van jullie.

    Dat maakt dat ze kan beweren wat ze wil…
    Maar ik mis bij jullie totaal meerdere visies.
    Dus ook het tegengeluid.

    Dat maakt jullie een onbetrouwbare organisatie.
    Tunnelvisie….

    Terwijl jullie eigen rapporten die door wob zijn vrijgegeven veel aanleiding tot gerede twijfel geeft.

    Én deze struisvogel politiek maakt het alleen maar erger.

  • Niek L
    20 juli 2018 om 12:36

    Dag Mikal,
    Aangezien de droogte nog wel een tijdje aanhoud…
    Zal binnen afzienbare tijd ook het JKK wel verdrogen, en wel de smaak maar niet de giftige stoffen verliezen, wat gaan jullie eraan doen?

  • Corrie
    20 juli 2018 om 10:42

    Bedankt voor je reactie Mikal,
    dan maar hopen dat ze het als het zaad gevormd is niet meer eten

  • Corrie
    20 juli 2018 om 09:20

    Giftige planten,
    Zouden de dieren niet eten,
    zijn net een aantal foto, s gepost van paarden die het giftige zwarte mosterdzaad staan te eten.
    Niet gras ertussen uit want staat er niet en de gele bloemen hangen hun mond.

    • Boswachter Mikal
      20 juli 2018 om 09:41

      De zaden van zwart mosterdzaad zijn inderdaad giftig voor paarden. De bloemen en blaadjes niet. Op dit moment zitten en nog geen zaden in de houtjes (deze week met Tanja samen dit bekeken en houtjes open gesneden).

  • Corina
    20 juli 2018 om 08:52

    Het is een mooi verhaal van Tanja en ook geloofwaardig.
    Zegt echter niets over de omstandigheden in de OVP.
    Zelf als je gedomestiseerde dieren ergens loslaat en hun normale voedsel raakt op gaan ze over op al wat nog evt. eetbaar is.
    Niet alleen de dieren in de natuurgebieden doen dat, ook mensen, gewoon overlevingsdrang, dus niks bijzonders.
    Ken een verwaarloosd paard dat een deel van de houten balken in zijn stal had weggegeten omdat hij niks anders had.
    En inderdaad als dieren beschikken over voldoende voedsel, planten soorten houden zij zichzelf gezond.
    Nu is algemeen bekent dat overbegrazing de bodum uitput en juist de gezonde plantensoorten doet verdwijnen.
    Wat overblijft zijn vaak giftige niet eetbare soorten, dat is ook wat je in de OVP kunt observeren. Zie ook vele filmjes en foto,s gemaakt op verschillende plaatsen in het gebied.
    Riet eten de dieren zolang het jong en groen is, later in het jaar word het taai, onverteerbaar en bevat weinig tot geen voedingsstoffen meer, stilt dan misschien alleen de honger een beetje.
    Het klopt ook Sylv dat ontsnapte en uitgezetten dieren overleven en zich voortplanten, tot ze in hun door mensen beperkte leefgebieden geen voedsel meer vinden. En in het leefgebied van de mens gaan zoeken
    Dan heten ze overlast en worden afgemaakt, zwijnen, ganzen, bevers, herten.
    Maar de mens heeft daar wat op gevonden, in elk natuurgebied worden tegenwoordig wel grazers uitgezet, maak het mooi af met hekken en laat ze zich maar mooi aanpassen aan het gebied.
    Kunnen we er op een afstandje of zelf op de wandelpaadjes van genieten

    Voedsel op jammer dan moeten ze zich maar resetten, lukt dat niet schieten we ze wel af.
    Als ze maar uit onze van hun ingenomen woonomgeving wegblijven.
    Diersoorten sterven niet voor niks uit, ze hebben steeds minder ruimte, in de door mensen vervuilde wereld.
    En die zelfde mens vind dat hij bepaalde soorten dan her en der achter hekken kan plaatsen in door hun uitgekozen gebieden, zonder natuurlijke vijanden waar ze dan aan hun lot worden overgelaten in naam van de natuur.
    En dan tegen andere die het er niet mee eens zijn zeggen geloof in de overlevingskracht van de dieren.
    Nou daar geloof ik in, alleen kunnen de dieren niet op tegen de oprukkende mens die al hun overlevingsstrategien pareren , afstraffen en of vernietigen, ze trekken dus hoe dan ook aan het korste end

  • Niek L
    20 juli 2018 om 04:10

    Sylv, het is niet voor niets dat in veel landen er een plicht is om JKK te verwijderen.
    Het is giftig en het woekerd.
    Én de jacht is een stuk diervriendelijker dan de praktijk van SBB, hongerdood of vergiftiging.

  • Corinne Polpe
    20 juli 2018 om 00:15

    Beste mensen,
    We kunnen praten tot Sintjuttemis! Daar schieten de grote grazers géén sodemieter mee op! De stelling die door pro SBB mensen gesteld wordt, dat het ondanks de honger en ellende wél meevalt door de enorme aanwas van véél jong nageslacht, kijken niet verder dan hun neus lang is! De realiteit is een totaal andere: hoe armer en slechter het is voor mensen (zie voorheen derde wereldlanden), hoe méér kinderen er verwekt werden! Dat is een verhulde voorzorg/overlevings strategie! Al eerder heb ik de vergelijking gemaakt dat mensen op dieren lijken en vice versa! To the point: qua overleving, verschillen we echt niet van elkaar! PUNT!…….
    Groet, Corinne Polpe

  • Margaret
    19 juli 2018 om 23:26

    Vrij levende dieren??? Vergissen jullie je niet er staat EEN HEK OMHEEN NIKS VRIJ. jullie blijven maar liegen.
    En waar blijft het excuus van mevr Bijl we wachten er nog steeds op ze heeft ons vals beschuldigd en wij eisen nog steeds een rectificatie.

    • Sylv.
      19 juli 2018 om 23:46

      Och Margaret,

      IN welke bossen, welke natuurgebieden staan in Nederland geen hekken prikkeldraad of anderzijds omheiningen omheen?

      Mss kun je er een stuk of 50 benoemen?
      Knap hoor als daar ook ‘grote grazers” rondlopen , die zomaar een snelweg op kunnen of fietsers omver mogen lopen of gewoon ‘overal’ hun gangetje kunnen gaan……Kzou daar graag eens een kijkje willen nemen.

      Sylv

    • Edwin Longmountain
      20 juli 2018 om 08:55

      Oxh Sylv,

      Daarom mag je dit soort gebieden ook geen natuurgebieden noemen, want een stukje grond met wat plantjes, struiken en bomen is geen natuur; zeer zeker niet als er, ter voorkoming dat de dieren hard wegrennen, er een hek omheen staat.

    • Rick
      20 juli 2018 om 14:52

      Och Sylvje, daarom worden al die andere gebieden ook beheerd en de aantallen dieren gereguleerd.

  • G. Meijer
    19 juli 2018 om 23:25

    Fijn dat je een jaar werkzaam bent in de OVP, je hebt in ieder geval veel geleerd hoe dieren kunnen lijden.
    Ik ben geen boswachter maar houd wel zo’n 40 jaar paarden. Mijn ervaring is dat paarden bij schaarste, waar je toch wel van kunt spreken in de OVP zou ik zeggen, wel degelijk kruiskruid eten of ze nou half wild of gedomesticeerd zijn, met alle gevolgen van dien, extra beentje in hun lip of niet.
    Straks verdroogt dit ellendige spul en dat wordt het alleen nog maar veel erger, want dan verliest dit spul zijn vieze smaak.
    Het zou toch denk ik een goed idee zijn de ellende daar niet te bagatelliseren en mensen op de mouw proberen te spelden dat alles prima gaat daar in die polder.
    Ik woon zelf in een Natura-2000 gebied wat wordt beheerd door Natuurmonumenten en er is op,geen enkele manier sprake van enige vorm van dierenleed, hier zou Staatsbosbeheer een voorbeeld aan kunnen nemen.

    • Sylv
      19 juli 2018 om 23:53

      G. Meijer

      Natuurmonumenten hebben sowieso een ander beheer. Zij zetten eerder stichting Ark in , als het gaat om de gr gr. en eventueel jachtbeleid indien nodig..
      Over dat laatste wordt niet gemakkelijk gesproken

  • Niek L
    19 juli 2018 om 23:11

    Sterker nog, JKK wordt niet alleen bestreden maar op velden waar het staat is het VERPLICHT het uit te steken!!!!
    En waar JKK groeit, groeit nisk anders, dus ook geen kruiden waar Mikal het over heeft.

    • Sylv
      19 juli 2018 om 23:49

      Niek L
      Ga zelf eens kijken in de overige delen van de OVp . Er staat nog veel meer aan fauna dan op dit filmpje te zien is. Doch SBB kunnen schrijven wat ze willen , sowieso worden ze door jou zowel als menig ander niet geloofd…doch ga eens voorzichtig zelf kijken….

    • Boswachter Mikal
      20 juli 2018 om 07:53

      Ik heb de opmerking/vraag voorgelegd bij Tanja. Dit is haar reactie:

      “Het filmpje is uiteraard slechts een klein deel van het gebied. Tijdens de rondes die ik de afgelopen weken door het gebied maakte heb ik gezien dat hele gebied juist veel afwisseling biedt in allerlei soorten planten. Zowel grassen, riet, als giftige en heilzame soorten. Het gebied heeft een enorme oppervlakte en daarmee ook een ruime variatie aan plantensoorten.”

  • Sylv
    19 juli 2018 om 23:10

    En weeeerom hetzelfde verhaal : De beste kapiteins staan altijd aan wal !

    Altijd maar weer datzelfde suggestieve gedrag, terwijl “KIJK eens verder als jullie neuzen lang zijn, Annemarie, Corrie, Corinne en Corina.

    Als jullie ZO goed weten hoe het allemaal zit met het st. jacobskruiskruid , dan zie je ook in al die afgelopen jaren het volgende …..(OOK elders !!!)………

    Als’ het niet bestreden wordt dan verplaatst over een aanatl jaren het gewas zich over het gehele terrein en nadien wordt het steeds minder.

    Er zijn onderzoeken naar gedaan hoe dat resultaat tot stand komt. Daar is zover als ik weet nog geen 1duidig antwoord op.

    St jacobskruiskruid bestaat al eeuwen. Wilde dieren (ongeacht of je het met de term wilde dieren’ wel of niet eens bent, die ”weten” wat ze moeten/kunnen eten of moeten laten staan. Eten ze het wel dan helaas dan kunnen ze er op den duur mogelijk ziek van worden en overlijden. Is er niets anders te eten? Ook dan helaas. Dat heet (ook) :Natuur.

    Er bestaat geen enkel onderzoeksburo,
    gerund door Konikpaarden, Edelherten of Heckrunderen ,
    welke de wetenschappelijke gezondheidsfeiten,
    voor ‘hun” soort wel eens even beter onderzoekt dan die mens !

    Deze dieren nl hebben zelf zulke betere geweldige zintuigen dan de mens……daar halen wij het als ‘soort” niet bij…………

    En ’toch” menen wij als mens’ keer op keer, het voor juist die wilde dieren wel even allemaal uit te rekenen te berekenen en tolereren we niet dat er soms gewoon letterlijk een afvalrace is vnl afhankelijk van een aantal seizoens-momenten + mensen die beheersmaatregelen nemen die niet voor de wilde dieren van toepassing zijn.

    De Natuur slaat haar eigen wegen in,
    In zoverre als we nodig zijn als soort
    om de wilde dieren te helpen bij beschutting + uitbreiding van het gebied om te kunnen migreren , daar zijn de dieren meer mee geholpen dan steeds dat gekissebis hier op Sbb .

    Immers de grote grazers lezen al die rapporten toch niet!

    Groet
    Sylv

    .

  • Aly
    19 juli 2018 om 22:58

    Mensen eten normaal ook geen bloembollen. Maar als er echt niets anders meer is dan eet je alles en dat geldt net zo goed voor paarden en ook voor konik. Als jullie gras zien op dit filmpje dan moeten jullie dat maar zeggen want ik zie alleen maar ellende staan. Er zullen best nog enkele sprietjes tussen staan. Miljoenen subsidies ieder jaar, maar te beroerd om de dieren te verzorgen door hooi, vers drinkwater en medische verzorging, onder het mom “natuur”, de nog eeuwig door staatsbosbeheer geprezen doctrine van onze Vera en Olff. Stop er toch eens mee om dit natuur te noemen. Het is gewoon een hel geworden. Naast de vreselijk winterperiode moeten ze nu weer deze droogte door zonder ook maar enige hulp van SBB. Ook geen beschutting voor deze arme dieren. Jullie starten ws met de beschutting ergens in 2050 ofzo? Nou, ik kan u zeggen, dan hoeft het niet meer want dan is er niets meer. Ik verzoek u heel dringend om te zorgen voor vers drinkwater zowel in oostvaardersveld als ovp, overal. Elders kunnen ze dit ook, dus vooruit, gooi er eens een beetje subsidie uit voor wat goeds. Ook verzoek ik u dringend om te zorgen voor gezonde voeding, hooi ipv giftige planten en daarbij moeten sommige dieren medische verzorging krijgen. Sommige paarden hebben bijna geen gebit meer. Hoe denkt u dat dit komt? Omdat ze zo gezond zijn zeker. Volgens mij hebben ze levers vol met gif. Ik volg wat er gebeurt op de ovp en hoop dat het goed gaat worden!

    • Sylv
      19 juli 2018 om 23:24

      Hoe zou het toch komen Aly ,
      dat in al die afgelopen jaren,
      ALS de dieren allemaal te weinig voedsel hadden,
      de voortplanting van elke soort
      een dusdanig succes geweest is
      zodat er nu 100den oip de provinciale ”afschotlijst staan ???

      Het gaat hier niet om manege- of staldieren !

      Sylv

  • Corina
    19 juli 2018 om 22:32

    Hallo,
    Klopt het dat de ervaring van Tanja de Bode zich voornamelijk beperkt tot allerlei kleine natuurgebieden in Ned.
    Met ook daar door de mens uitgezetten dieren??
    Kan in mijn zoektoch namelijk nergens iets terug vinden dat er ook buiten Ned. ervaring is opgedaan met echte wilde dieren, die niet door de mens zijn uitgezet.

    • Stlv
      19 juli 2018 om 23:40

      Corina,
      Wat te denken in West-Europa van vele andere door de mens uitgezette dieren of toevallig ontsnapte soorten?

      Bevers, Virginiaherten, Chinese waterherten, Wasberen , Stinkdieren , Bavianen, Muntjacs, Moeflons, Grijze Eekhoors, Kangoeroe’s, verwilderde Geiten enz enz….

      Hoe” zou het toch komen dat al die soorten kunnen overleven terwijl ze zelf niet voortdurend met een gebruiksaanwijzing rond lopen ??

      Enig vertrouwen in de overlevingstactieken van welke uitgezette, ontsnapte, of toevallig hier overlevende wilde dieren dan ook zonder steeds onze wetenschappelijke inmenging als 2benige soort, zou vele mensen sieren m.i..

      grt
      Sylv

  • Annemarie
    19 juli 2018 om 21:52

    In de zomer zullen ze jacobskruiskruid niet eten, gedroogd en verdort verliest het zijn bitterheid en herkent het paard het niet meer als giftig, dan wordt het wel degelijk gegeten! Grappig dat het overal bestreden wordt, alle paarden eigenaren ervoor gewaarschuwd worden, maar enkel in het OVP is het geen enkel probleem! Koniks zijn geen subsoort, ook al worden ze als wild gehouden ( lees niet verzorgd), het zijn paarden, en in hun systeem werkt jkk overal hetzelfde! Naïef dom verhaaltje dit. Het laat wederom zien dat er zonder verstand van zaken gewerkt wordt.

  • Corrie
    19 juli 2018 om 20:01

    Hallo Mikai,
    Mooi filmpje die grazende paardjes, deze zien er op het oog ook goed uit.
    Gelukkig vinden ze nog wat gras tussen al dat groen
    Als ik het goed zie lopen ze in een veld van hoefblad en jacobskruiskruid, beide zeer giftig.
    Nu eten ze dit onder normale omstandigheden niet, maar deze planten nemen wel steeds meer plaats in van de eetbare vegetatie, ze moeten het gras er tussen echt zoeken.
    Je buik kan wel rond zijn maar rond betekent niet automatisch gezond.
    Ben wel benieuwd wat
    de ervaringsdeskundigen als Tanja de Bode dan van een graasgebied vind met zo,n overvloed aan giftige planten i.p.v. gezonden kruiden

    • Boswachter Mikal
      20 juli 2018 om 07:55

      Ik heb je vraag voorgelegd bij Tanja. Dit is haar reactie:

      “Het filmpje is uiteraard slechts een klein deel van het gebied. Tijdens de rondes die ik de afgelopen weken door het gebied maakte heb ik gezien dat hele gebied juist veel afwisseling biedt in allerlei soorten planten. Zowel grassen, riet, als giftige en heilzame soorten. Het gebied heeft een enorme oppervlakte en daarmee ook een ruime variatie aan plantensoorten.”

  • Corinne Polpe
    19 juli 2018 om 18:59

    Niek L.,
    P. S. : wellicht ook in de voedingsstoffen van de aanwezige planten) in de Oostvaardersplassen? Op ijzerhoudende bodem/water, wordt dit doorgegeven aan ijzer minnehoudende vegetaties! Groet, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    19 juli 2018 om 18:41

    Niek L.,
    Afbraak koper heeft o.a. te maken met het sterke ijzergehalte van het drinkwater in de Oostvaardersplassen ! Daarnaast zullen er ook andere oorzaken zijn: zoals giftige kruiden/ondervoeding/wellicht ook inteelt etc.! Groet, Corinne Polpe

  • Niek L
    19 juli 2018 om 18:23

    In de sectierapporten van jullie zelf staan een aantal aandoeningen, die vooral met inname JKK te maken heeft maar ook met de slechte kwaliteit van het water ( Corina of Astrid, het was toch de koper? )

    Kijk, in ideale situatie klopt wel wat je zegt Mikal, maar de situatie hier klopt al lang niet meer.
    Waarom plaats je niet een keer een stukje omdat je een interview met Frans Berendsen hebt gehad?

    • Corina
      19 juli 2018 om 18:43

      Klopt Niek was koper gebrek, maar ook andere afwijkingen in de mineraal huishouding.
      Paarden eten inderdaad kruiden en planten die ze van naturen nodig hebben.
      Maar die moeten dan inderdaad wel voorhanden zijn.
      En daar twijfel ik ten zeerste aan in de OVP, misschien nog wel riet en wilgentakken, maar geen luzern, longkruid of andere gezonde planten helaas
      Dan valt er weinig gezonds te kiezen ook al heb je het op dat moment als verwilderd paard hard nodig.

  • Corinne Polpe
    19 juli 2018 om 17:54

    Dag Corina, ik denk dat die halve boventanden in het gebit van de Konikpaarden veroorzaakt is door :
    1.Ondervoeding.
    2.En door het voortdurend afschrapen van boomschors en stamuitholling bomen (zie foto’s).
    Groet, Corinne Polpe

    • Esther
      19 juli 2018 om 22:25

      Ook paarden wisselen tanden. Dat ligt het meest voor de hand.

  • Corinne Polpe
    19 juli 2018 om 16:44

    Beste @boswachter Mikal,
    Sorry, ik ga niet meer de discussie aan over het dieronterend voedseltekort van de afgelopen herfst/winter/voorjaar! Ik zou je willen adviseren naar de ellenlange sectierapporten te kijken! Daar steek je nog wat van op! Weet je wat mensen aten in de tweede wereldoorlog? BLOEMBOLLEN!Die zijn voor mensen, in een bepaalde mate, ook giftig! M.a.w. als je verrekt van de honger, en er is hélemaal niks, dan eet je alles om te kunnen overleven! Geloof me, mensen zijn net dieren: én vice versa!……. Groet, Corinne Polpe

    • Betty den Engelsman
      19 juli 2018 om 22:37

      Idd ik heb toch behoort wat sectie rapporten gezien waar ataxi (kopergebrek) op terug te vinden is… 125 om precies te zijn. Ook zijn er ijzer vergiftiging op terug te vinden…

  • Corina
    19 juli 2018 om 16:26

    Leuk om te lezen
    Echter mijn gedomesticeerden paarden
    eten ook graag wilgentakken, riet en verse jonge distelkoppen, als tussen doortje.
    Hoe is de ervaring m.b.t. voedselschaarste.
    Zijn ze dan eerder geneigd giftige planten te eten.
    En wat denk jij dat de oorzaak kan zijn van toch wel menig paard met halve tanden in voornamelijk het bovengebit.

    • Boswachter Mikal
      19 juli 2018 om 17:05

      Heb je vragen even doorgezet naar Tanja:

      “Voedselschaarste komt met name voor in de winter. Dan zijn er geen giftige planten in het gebied te vinden. Veel planten sterven af in het najaar en verdorren, net als herfstbladeren. De giftige stoffen zijn dan niet meer terug te vinden in het gebied.

      En wat betreft de gebitten, kan het zijn dat het jonge dieren betreft die aan het wisselen zijn. Paarden wisselen hun voortanden (snijtanden) op een leeftijd van 2,5-4,5 jaar. In die leeftijd kan een paard dus even rondlopen met een onvolledig gebit.”

    • Rick
      20 juli 2018 om 15:00

      Dat is echt flauwekul Mikal en ik kan niet geloven dat je dat echt niet weet. ’s Winters is het JKK afgestorven en de vieze smaak verloren, maar niet het gif. Dan wordt het dus wel gegeten en heeft dezelfde desastreuze werking als in de zomerse groene vorm…

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog