www.boswachtersblog.nl/ BuitenPlaatsen

Nog meer blauw

7 mei 2014 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen

los hoesTijdens een dood moment in een vergadering begin ik vaak een rijtje. Twee weken geleden probeerde ik de A (van Aconitum, monnikskap) tot en met Z (van zeedistel) op te vullen met de namen van blauwe bloemen. Ik ben dan wel heel aardig voor mezelf: namen mogen in dialect, landstaal en Latijn. En monnikskap is eigenlijk te paars, maar vooruit. Je gaat er heel erg van nadenken, wat het qua uiterlijk goed doet op een vergadering.
Het thema ‘blauwe bloemen’ was eigenlijk ingegeven door blauwe cultuur. We waren op werkbezoek in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem en daar staat een ‘los hoes’ uit Harreveld met een onwaarschijnlijk mooie blauwe gevel. Een wat zachter blauw ken ik ook wel uit Zuid Limburgse interieurs waar het net als hier, gebruikt werd om vliegen te weren. Het gebruik stamt waarschijnlijk uit de negetiende eeuw toen er spotgoedkoop (want kunstmatig) ultramarijn op de markt kwam.
Echt ultramarijn kostte aan het begin van de negentiende eeuw, afhankelijk van de kwaliteit, 100 tot 600 gulden per kilo. Niet eens zo vreemd als je bedenkt waar het van gemaakt werd: lapis lazuli. De diepblauwe steen met zijn gouden fonkeltjes die lange tijd alleen in Afghanistan werd gevonden. (Utramarijn komt van ultra marinum, ‘van overzee’). Iedereen kent de steen van het masker van Toetankamon. Maar het allermooiste blauw uit de Renaissance, de mantels van Maria bij Fra Angelico, Rafael en Bellini, is ook gemaakt van lapis, dat vermalen werd tot een kostbaar pigment. Als je een rijke opdrachtgever had, maakte je ook de lucht helemaal blauw.
Er is meer blauw uit de natuur te halen. Heel bekend is de indigostruik, maar eerder, tot in de zestiende eeuw werd wede gebruikt. De plant is nu zeldzaam in Nederland maar ooit werd hij uitgebreid aangeplant. Met het blauw van de wede verfde men vooral textiel. Maar ook het blauw uit het beroemde Book of Kells, het Ierse evangelieboek uit ca. 800, bevat wede.
Er is weleens geprobeerd blauw in een kwaad daglicht te stellen. De verbouwers van meekrap (basis voor een rode verfstof) verzochten de schilders van de kathedraal in Straatsburg om de duivels blauw te schilderen. En toen de indigoplant uit Azië naar Europa gehaald werd (en ook de droge kleurstof in koeken uit India geïmporteerd werd) verspreidden de wedeverbouwers het gerucht dat de nieuwe plant giftig is.
Als je indigo gebruikte, deed je textiel in een verfbad. De stof komt er dan groen uit en oxydeert tot blauw. Herhaling gaf een dieper blauw en op elk materiaal pakt de kleurstof anders. Er zijn dus heel veel schakeringen mogelijk. Grootschalige toepassing van indigo verdween in de negentiende eeuw met de komst van synthetische verf. Gelukkig zijn er sindsdien steeds kunstenaars, ontwerpers en hobbyisten geweest die de schoonheid van indigo herontdekten.
Onderzoek in de jaren negentig van de vorige eeuw wees uit dat ‘meer dan de helft van de westerse bevolking een sterke neiging tot blauw heeft’. Blauw is bijzonder, zeker. Maar wie bijzonder wil zijn gaat voor geel.
ZamirteTextiles-Indigo2De afbeelding van het blauwe textiel is van Natalie Magnin (via Zamirte Textiles). Het verhaal van de blauwe duivels komt uit: Pleij H., Kleuren van de Middeleeuwen. Aramith uitgevers, Bloemendaal 1994.
Met veel dank aan Edwin Sluiter van het Openlucht Museum. Hij tipte mij ‘De Dikke Bot’, het onmisbare handboek voor historische materialen.
 

reageren

geef een reactie

  • marcelvanool
    19 augustus 2016 om 09:50

    Veel dank voor deze aanvulling. Mooi, hoe het verhaal zich zo steeds uitbreidt.

  • Bart de Vos
    18 augustus 2016 om 15:18

    Een grappig detail: het betreffende los hoes of blauwe hoes werd ca 1920 door mijn grootvader Nicolaas Hendrik Stunnenberg, in zijn jonge jaren wonend te Winterswijk, op linnen vereeuwigd. Na afbraak in 1924 werd het in het museum mede aan de hand van het schilderij weer opgebouwd.
    Mijn grootvader verkreeg als dank levenslang gratis toegang tot het Openluchtmuseum.

  • Roswitha Wiedijk
    7 mei 2014 om 12:42

    Mooie info over pigmenten.
    Over dit onderwerp heb ik nog een vraag: Wie weet of het klopt dat er in de oudheid sommige bronzen beelden werden voorzien van verf of pigment (net als marmeren beelden)? Wij hebben een vacuumgieterij voor bronzen beelden, waarbij we voornamelijk onze eigen beelden gieten en waar we steeds naar bijzondere patines zoeken. Dit wordt gedaan met chemicaliën, maar ik ben al een tijdlang aan het experimenteren met verf en pigmenten. Helaas kan ik tot nu toe geen combinatie vinden die aan alle eisen voldoet. Is er toevallig iemand die iets weet over deze oude manier van werken (mits die bestaat natuurlijk). Of een moderne variant…

    • marcelvanool
      7 mei 2014 om 13:52

      Al met Leiden (oudheidkundig museum gemaild?). Wat ik wel ken, zeldzaam en heel fraai, bijvoorbeeld op vroege chinese bronzen: blauw patina. Puur van reacties in grond en graf.

    • Roswitha Wiedijk
      7 mei 2014 om 14:08

      Ja, naar prof. Halbertsma, maar helaas nog geen reactie ontvangen.
      Deze mooie blauwe kleur kun je met patineren ook bereiken (in theorie, het resultaat hangt af van de legering van het brons, het materiaal waarmee gepatineerd wordt, de gebruikte samenstelling van de chemicalien, oppervlakte giethuid etc.). Wat niet kan is in meer dan 2 kleuren patineren. En dat is natuurlijk net wat ik wil.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog