www.boswachtersblog.nl/ BuitenPlaatsen

De Koning of De Kort?

6 februari 2014 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen

paul de kort Pier + OceanScroll eens terug naar de post van gister. Zie de beeldrijm tussen Pier and Ocean van Mondriaan en dit werk van Paul de Kort, dat hij Pier + Horizon noemt. Van De Korts kunstwerk zie je hier slechts een schets in fotoshop en dan ook nog maar een momentopname. Pier + Horizon is namelijk beweeglijk. Dat zit zo: het lijnenspel dat je in het water ziet, is opgebouwd uit stevige palen waaraan kraggen bevestigd zijn. Een krag is een drijvend eilandje opgebouwd uit waterplanten. Die vind je bijvoorbeeld in natuurgebied De Wieden -Weerribben waar ze af en toe verwijderd moeten worden om te voorkomen dat de boel verruigt en verlandt. Ooit hoorde dat zelfs bij de reguliere werkzaamheden hier: kraggen werden, verzwaard met basaltstenen en afgezonken, gebruikt voor dijkaanleg.
Pier + Horizon is ontworpen voor Zwarte Meer, gemeente Noordoostpolder, en daar waait het altijd. De wind zal bepalen hoe de kraggen in het water liggen. Dat is spannend.
Zoals altijd bij een kunstwerk van Paul, is er meer. De vaste compostie – dat zijn de palen – refereert ook aan de stervorm van de gemeente: Emmeloord in het midden en telkens op een uur fietsen daar vandaan een dorp. Tussen het ene en het volgende dorp zit ook steeds een uur fietsen. Dat stedebouwkundig patroon was ingegeven door een model uit 1933 van de Duitse geograaf Walter Christaller die het baseerde op zijn ontdekking in Polen dat belangrijke punten, dorpen, steden, herbergen, telkens een uur gaans van elkaar liggen.
krijn de koningPaul heeft concurrentie. Krijn de Koning kreeg namelijk de opdracht om, eveneens met het thema ‘wind’ een schetsontwerp te maken voor Rotterdamse Hoek, dat is ‘de knik’ in de dijk tussen Urk en Lemmer. De Koning ontwierp een hoog en open paviljoen om een oude seinpost heen. Daarin zal de wind extreem beleefbaar zijn. Maar als een soort contrapunt wil Krijn nog een paviljoen, dit is laag en beslotener en sluit aan op een klein bos. Hij noemt het Silent House en het is een contemplatieve of meditatieve plek. Je bent er op bezoek in een stukje natuur dat aan de maakbaarheidsdrift van de polderingenieurs  ontsnapte.
Beide ontwerpen zijn voor het zevende land art kunstwerk in Flevoland. Er moet gekozen worden en er staat heel wat op het spel, de collectie is immers wereldberoemd. En daaraan toegevoegd te worden…
Maar hoorde ik nou tijdens de presentatie van de ontwerpen iemand zeggen dat het ontwerp van Paul niet het hele budget opslokt? En zou je dan niet met wat extra moeite een De Kort én een De Koning kunnen realiseren?

Uitslag 11 februari.

reageren

geef een reactie

  • In Zwarte Meer rijst de zon straks boven een nieuwe horizon | BuitenPlaatsen
    18 februari 2014 om 14:54

    […] land art kunstwerk van de provincie Flevoland gerealiseerd worden. Eerder berichtte ik al over de strijd tussen Paul de Kort en Krijn de Koning die waren uitgenodigd een schetsontwerp te maken. De Kort […]

  • Seline
    6 februari 2014 om 12:11

    Mooie werken. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het werk van de Kort. Het lijkt me dat dit kunstwerk echt de omgeving vangt en ermee in dialoog gaat en als er vogels gaan broeden op de kraggen en die vliegen in het zelfde patroon omhoog dan heb je nog een derde vliegend beeldrijm. (west 8 1994)

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog