Onderwaterwereld als inspiratie
De wereld onder water: hij vormt de ideale tegenhanger van onze eigen wereld. Historici beweren wel dat het zo veelvuldig voorkomen van beelden van het onderzeese in de eind negentiende-eeuwse literatuur, met name in Frankrijk, direct verband houdt met de industrialisatie en verstedelijking: het oceanische terrein als vlucht uit de werkelijkheid. Misschien verklaart het zelfs de populariteit van de enorme aquaria die dierentuinen in die tijd installeerden.Het was voor velen een aangename schok toen wetenschappers ontdekten hoe geweldig de vormenrijkdom van de mariene natuur echt is. Wereldberoemd in zijn tijd was de Duitser Ernst Haeckel (1834-1919). Vooral zijn werk Kunstformen der Natur, uitgebracht tussen 1899 en 1904 beïnvloedde tal van kunstenaars, waaronder Klee en Kandinsky. Haeckel toont ons het leven in zee, ook het microscopische, op prachtige platen waarin alles voor de duidelijkheid (of schoonheid) een tikkeltje ‘verbeterd’ is.
Haeckel inspireerde ook glaskunstenaars. Dat toont momenteel het Nationaal Glasmuseum in Leerdam dat hedendaagse kunstenaars, vaak uit andere disciplines, uitdaagde ‘iets te doen met Haeckel’. Dat levert veel interesants op, zoals een installatie van Jan Taminiau en prachtige zeediertjes van filigraan glasslierten door hoedenontwerpster Irene Bussemaker. Maar niemand komt in de buurt van ‘onze’ meester A.D. Copier (1901-1991) die via zijn docent ‘Kunstformen’ had leren kennen, met zijn kwallen ‘doorzichtig en opaal als glas’.
Op de tentoonselling kom je weinig te weten over de geheel eigen theorieën van Haeckel, die bijvoorbeeld voor Darwins publicatie van The descent of man de mens al opnam in zijn evolutieleer. Ook over Haeckels racisme wordt gezwegen. Maar het is dan ook een glasmuseum. Het toont ons wel de fantastische glasmodellen die Leopold en Rudolf Blaschka ontwikkelden op basis van Haeckels plaatwerk. Al die ongewervelden kun je niet opzetten en op sterk water verkleuren ze. In glas weergegeven worden ze haast werkelijkheid en konden ze voor lessen dierkunde gebruikt worden. Zo komen, net als bij Haeckel, kunst, natuur en wetenschap bijelkaar.
geef een reactie
Het wonder van stinksokken | BuitenPlaatsen
[…] boek eerst voor de plaatjes. Die zijn verrukkelijk rijk en ouderwets, duidelijk beïnvloed door Ernst Haeckel. Als je dan in de teksten gaat grasduinen ontdek je de meest verbazingwekkende zaken. Dat haaien […]
‘Waar gaat het eigenlijk over?’ | BuitenPlaatsen
[…] toch vooral lollig. Verder hier negentiende-eeuwse glasmodellen van zeewezens door vader en zoon Blaschka. Er draait een quasi-documentaire over Loch Ness, de neushoorn van Dürer is er. Uit de catalogus […]
‘Waar gaat ‘t eigenlijk over?’ | marcelvanool
[…] toch vooral lollig. Ook hier negentiende-eeuwse glasmodellen van zeewezens door vader en zoon Blaschka. Er draait een quasi-documentaire over het monster van Loch Ness, de neushoorn van Dürer is er. […]
meta
Wij hadden bij biologie ook van die prachtige glasmodellen van kwallen (alleen om naar te kijken helaas, zo mooi, daar wil je aanzitten 😉 in tegenstelling tot de echte dieren) . Volgens mij staan ze nu in het universiteitsmuseum aan de lange nieuwstraat.
Andersom heeft het aquarium in Scheveningen een aantal kleine kwalletjes in een aquarium dat door wisselende kleur licht beschenen wordt, waardoor het bijna een kunstwerk wordt… (in ieder geval een andere blik op de werkelijkheid en op de schoonheid ervan – door de eenvoud blijven ze redelijk weg van een ‘gimmick’)